Belilah Novel Aku!!!!

Tuesday, September 18, 2007

BUDAYA TAG BERTERUSAN DI BLOG AKU

Ya. Aku kena tag lagi. Dan ya. roomate aku tag aku sekali lagi.

Betul kata kawan aku. Sekali dah kena tag, mesti kena tag lagi berulang kali. Tapi lama-lama seronok juga benda alah tag ni.

Tajuk tag kali ini agak seronok, 3 kisah pemontengan puasa yang paling sengal pernah aku dengar / alami. Aku rasa ada banyak juga yang aku nak kongsi. Ada satu kisah yang roomate aku dah tahu. So, aku nak tulis yang lain. Yang dia pun tak pernah dengar lagi. Aku cuba bagi cerita yang terbaik.

Aku tak pernah ponteng puasa sejak darjah 4. Bukan nak membangga diri, cuma ayah dan emak aku membuat peraturan ketat kepada anak-anak nya pasal puasa. Tapi kisah kawan-kawan aku masih ada.

3 kisah pemontengan puasa yang paling sengal pernah aku dengar / alami

Kisah 1

Kisah aku dan kawan-kawan yang menetap di taman yang sama masa aku sekolah rendah. Masa tu aku darjah 4, di mana aku belajar untuk puasa penuh. Aku lepak dengan anak-anak jiran aku dan beberapa kawan lain. Tengah kami lepak-lepak, tiba-tiba jiran aku tu (aku gelar sebagai F dan G) keluar kan super ring. Tau tak super ring? Alah, jajan atau kudapan ringan yang selalu kita makan masa sekolah rendah. Diorang berdua bukak dan terus makan depan kitorang. Kami pun bertanya lah kepada F dan G,

Kami: Korang tak puasa ke? Mak bapak korang tak marah ke?
F & G: Mak bapak kitorang tak kisah pun kalau kitaorang tak puasa. Bapak kitorang best, bukan macam bapak korang.

Sebaik sahaja habis bercakap, tiba-tiba bapak F dan G, juga merupakan imam taman tu, boleh terpacul dekat belakang kami

Bapak F & G: Kurang ajar punya anak, kau tak puasa eh? Sapa ajar korang tak puasa.....(dan berbagai lagi kata-kata kesat yang tak mampu aku nak tulis kat sini. Marah sungguh imam sorang ni)

Dia tarik anak-anak nya balik di rumah, dan bantai anak-anaknya itu macam dah tak de pedoman. Teruk juga lah si F dan G tu kena bantai.

Moral: Kalau nak ponteng puasa, jangan guna bapak sebagai alasan

Kisah 2

Kisah Ex-girlfriend aku. Kami tinggal setaman, dan rumah kami tak jauh pun. Jalan kaki pun dah boleh sampai.

Biasanya, bila aku nak ke rumah dia. Aku akan call dia terlebih dahulu. Tapi kali ni, aku saja nak bikin surprise. Aku pergi ke rumah nya.

Bilik ex aku ni merupakan bilik paling depan sekali. Tingkap rumah dia betul-betul sebelah pintu utama rumah dia. Aku kadang-kadang intai dia dari tingkap je. Hehe...

Memanglah rumah dia berpagar tetapi oleh di sebabkan aku merupakan bakal menantu mereka(pada masa itu), aku bebas masuk keluar rumah tersebut.

Masa aku sampai rumah ex aku tu, aku tak bagi salam sebab aku nampak tingkap bilik dia terbuka. Biasanya, kalau tingkap dia terbuka, itu bermakna dia ada dalam bilik. Maka aku buka pagar dan terus usha dia melaui tingkap tu. Mana lah tau, dapat tengok dia pakai seluar pendek atau boxer... Hehehe...

Sekali aku nampak dia tengah makan karipap. Aku sergah dia. Kelam-kabut dia cuba sorok kan karipap tu dari aku. Tapi aku dah nampak pun.

Rupa-rupanya, mak dia tengah buat karipap untuk di jual oleh mak cik dia. Bila mak dia sidai baju, dia sebat karipap tu barang 5-6 ketul dan makan dalam bilik. Sayangnya, perbuatan dia tu terkantoi oleh aku. Hehe.. Nak kata uzur, tak juga. Memang tak nak puasa lah tu...

Moral: Kalau nak makan dalam bilik, sila tutup tingkap anda

Kisah 3

Kisah ni di ceritakan oleh seorang junior aku masa aku menuntut di Politeknik Merlimau. Kisah budak junior tu sendiri, di kampung beliau. Kita namakan dia sebagai H.

Kejadian ni terjadi masa H sekolah rendah. Aku dah lupa bila. Masa tu H ni tengah lapar. Dia cuba ponteng puasa. Ada air kotak dan kek dalam peti ais dia.

Setelah merembat air kotak dan kek tu, H cuba mencari port terbaik untuk dia memonteng puasa tu. Setelah melilau mencari tempat, akhirnya dia mengambil keputusan untuk makan di atas pokok yang agak jauh jugalah dari rumahnya tu. Pokok tu terletak betul-betul di tepi sungai.

Maka panjatlah H ke atas pokok tersebut dan makan lah beliau di situ. Rupa-rupanya, bapak H telah nampak kelibat H yang makan di atas pokok tu.

Denagan perlahan-lahan, bapak H pergi ke pokok tersebut dan meyergah H.

H yang terkejut dengan sergahan tersebut, terus hilang imbangan badan dan jatuh ke dalam sungai tepi pokok tu.

Lepas naik dari sungai, bapak dia pun cakap, kalau tak puasa cakap lah, "tak payah nak jadi monyet."

Moral: Jangan menyamar monyet kalau tak nak puasa

Ok, sekarang kena tag orang pula kan? Ni senarai orang yang aku tag:

1. Gimmie. Tag aku yang sebelum ni pun kau belum buat kan?
2. Yua. Along, buat tag ni.
3. Punjunk. Aku tag ko. Bagi cerita baik eh?

9 comments:

aweez qarnie said...

Mighol!!
Tag tu ape ke jadah nye?name tag tau laa aku,takpun tag team ke..
Skang ni aku berniaga untuk bulan puasa.Jual soya,taufoofah,sotong n udang goreng tepung.Hari2 aku jumpe abul.Die cakap die nak kasi gambar kat aku soh aku upload dalam blog polimers.Tunggu k..

aremierulez said...

alah...tag ni kalau ko kena tag, maksudnya ko kena pulak cerita pengalaman ko pasal bulan pose tu...

kim salam abul beb..

tongah said...

awek ko tu skrg watper aremierulez?
keje jual kueh ke?

aremierulez said...

aku pun tak tau perkembangan dia sejak putus,,

tp masa aku masuk uitm segamat, dia pun belajar kat sini jugak

Puaka Petaka said...

kena lagi.....
bagi la kena benda lain lak....

kena no ekor ka....
kena no lotry ka....

ni benda yang menyusahkan aku saja.....

Puaka Petaka said...

kirim salam kat abul skali yua....

dia kat kedah ka?

aremierulez said...

bagi loteri dosa...
lagi2 dlm bulan ramadhan ni

Puaka Petaka said...

Ah, habis tinggal jumaat tak dosa la.....

aremierulez said...

johor 1:30 dh sembahyang da..
ko penang mmg la lambat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...