Belilah Novel Aku!!!!

Sunday, October 21, 2007

PERJALANAN AIDILFITRI AKU

9 Oktober

Test 2 Managerial Economic pada pukul 8 hingga 10 pagi. Selesai test, aku balik rumah, lepak-lepak sementara menunggu ke kelas Sales pukul 1 tengahari. Kawan aku yang ambik aku dekat rumah pukul 2 petang. Bila sampai ke kelas, kelas dah pun selesai. Kami tanda attendance lepas tu terus berangkat.

Aku tidur sepanjang perjalanan ke Batu Pahat. Sedar-sedar dah sampai di depan rumah. Laju gila minah ni bawak kereta. 1 jam 10 minit dari Segamat ke Batu Pahat. Ikut Bukit Kepong. Memang laju. NAsib baik aku tidur

10 Oktober

Aku bersama ibu dan ayah pulang ke kampung di Kampung Nakhoda, Selayang Lama, Gombak. Walaupun kampung aku tu dah tak serupa kampung sangat, tapi aku suka kampung aku. Naik bas pukul 12 tengahari. Sampai di puduraya pukul 4:30 petang. Biasa lah, traffic Jam

11 Oktober

Keluar bersama abang aku. Shopping raya. Bukan apa, cuma nak cari kasut baru. Tapi last-last, beli baju dan seluar sekali.

Akhirnya, dalam tempoh sejam shopping, aku dapat beli kasut Converse, 1 seluar jeans BUM, 2 helai baju dan tali pinggang. Kalau perempuan yang shopping, sejam belum dapat apa-apa lagi tu.

12 Oktober

Sehari sebelum raya, aku, ayah aku dan abang aku di tugaskan untuk memasak rendang dan ketupat. Tahun ini, Pak Uteh aku di tugaskan untuk membuat lemang. Nasib baik. Kalau tak lepak nak jaga semua.

Malam temankan anak saudara aku dan sepupu kecil (dan juga sepupu yang dah boleh jadi emak dan ayah) main bunga api. Lepas tu acara isi kuih raya dalam balang sambil tengok drama malam raya lakonan Rosyam Nor.

Lewat malam, hampir pukul 1 pagi. Apeng SMS aku. Aku dan Apeng berkongsi kampung yang sama. Dia datang ke rumah aku sebab nak menentukan kedudukan rumah aku ni, esok dia nak beraya dekat rumah aku.

Apeng datang naik Perdana. Perdana pak cik dia...kata dia lah. Lepas berbual pendek, Apeng pun chow. Dia janji nak beraya esok

13 Oktober

Hari raya!!! Semua ahli keluarga aku berkumpul di rumah pusaka arwah atuk dan nenek. Tema baju raya tahun ini berwarna hijau. Semua ahli famili aku pakai baju warna hijau kecuali keluarga Pak Uteh aku. Kenapa? Aku malas nak jawab. Isu sensitif.

Petang tu aku tunggu Apeng. Tak sampai-sampai pulak. AKu SMS dia, haram dia balas mesej aku.

14 Oktober

Raya kedua di mulakan dengan kami semua beraya di rumah mertua abangku. Kemudian, kami bergerak ke Mantin untuk beraya di rumah sepupu mak aku.

Di Mantin, Apeng call aku. Dia baru nak beraya aku. Nampaknya tak de rezeki tahun ini. Tahun depan la nampaknya apeng...

15 Oktober

Pulang ke Batu Pahat. Mula beraya di sana pula.

Aku kira jumlah duit raya aku tahun ini. Untuk pengetahuan kamu, aku masih menerima duit raya. Menurut peraturan famili aku, selagi seseorang itu masih belajar dan tidak bekerja, mereka masih layak menerima duit raya, tak kira berapa umur nya. Aku masih dalam golongan itu.

Berapa duit raya aku? Ada la RM 500++. Duit itu akan di gunakan untuk tujuan menambahkan prestasi laptop aku dan lain-lain aktiviti yang bermoral.

Banyak dah aku taip ni.... Jumpa lagi.

4 comments:

Puaka Petaka said...

Ko ni ada masalh pengiraan bulan ka?
sekarang ni bulan oktober la, bukan September?

Seumur hidup aku. nak dapat duit raya 100 pun makan masa sehingga 5,6 hari raya.

tambah sekarang ni, aku dah kerja, 500 yang aku kena keluarkan untuk duit raya. bukan aku dapat, aku yang bagi.....

aremierulez said...

ops...
salah tulis...
nnt aku betulkan

tongah said...

byk gile duet raya ko...
tak pnah sampai tahap mcm tu...
bro...
gudluck utk final...

aremierulez said...

Tongah...
ni paling bnyk aku dpt dlm sejarah hidup aku ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...