Belilah Novel Aku!!!!

Thursday, August 26, 2010

Cross Blogging: Menara Jam Mekah (Menara Abraj Al-Bait)

Sebuah entri Cross Blogging dengan Blog Pandang-Pandang milik Faer.

Kamu pernah dengar tentang Menara Abraj Al-Bait? Kalau kamu tak tahu-menahu pasal menara jam ini, adalah lebih baik kamu baca dulu entri Faer ini ataupun baca di Wikipedia ini dulu sebab aku malas nak menaip balik satu-satu fakta tentang menara ni.


Semenjak pembinaan menara jam ini, banyak pujian yang diberikan kepada Kerajaan Arab Saudi. Menara Abraj Al-Bait menjadi satu monumen kebangaan Seluruh Umat Islam di serata dunia. Tapi aku agak kurang setuju dengan pembinaan menara jam ini.

Yang pertama, untuk membina menara jam ini, bangunan bersejarah iaitu Kubu Pertahanan Ajyad di zaman Khalifah Uthmaniyah telah diruntuhkan. Bagi seorang peminat sejarah seperti aku, adalah memang tidak setuju aku apabila tempat-tempat bersejarah diruntuhkan.

Bagi aku, sejarah dalam Islam amat penting. Dulu, Empayar Islam merupakan antara empayar terkuat dalam sejarah manusia, dan dipenuhi dengan pahlawan dan cendekiawan Islam. Islam merajai dunia satu ketika dulu.

Tapi sekarang tidak lagi. Jadi, monumen bersejarah seperti itu amat penting sebagai peringatan umat Islam supaya mencontohi kejayaan Islam yang lepas. Monumen bersejarah juga memberikan semangat dan dorongan untuk berjaya dan belajar dari kesilapan yang lepas.

Nabi Muhammad S.A.W. ada bersabda; "Adalah tidak patut (naif) jika seorang umat Islam dipatuk ular yang datang dari lubang yang sama", menunjukkan yang sejarah amat penting untuk umat Islam.

"Tapi Mirul, menara jam ni ada hotel 7 bintang. Boleh la nak menempatkan jemaah haji yang makin ramai tiap-tiap tahun."

Aku tahu jumlah umat Islam yang nak menunaikan haji setiap tahun makin bertambah sehinggakan penempatan yang sedia ada tidak mencukupi. 

Tapi cuba fikirkan balik, hotel 7 bintang? Come on lah. Hotel-hotel 7 bintang macam ni dibuat bukan untuk memuatkan jemaah haji, tapi cuma untuk keselesaan orang-orang arab kaya dan juga pemimpin negara-negara arab sahaja.

Harga sebilik hotel 7 bintang untuk satu malam lebih kurang USD$ 35,000 atau RM 110, 180 (1 USD = 3.14800 MYR) untuk satu malam. Mampu ke ayah dan mak aku yang meniaga roti canai dari tahun 1980 nak sewa hotel 7 bintang macam tu?

Jadi sudah ternyata pembinaan hotel mewah tersebut hanya semata-mata untuk kemudahan orang-orang arab kaya dan juga pemimpin negara-negara arab yang kaya raya sahaja (sudah tentu bukan untuk pelancong bukan Islam kerana mereka tidak dibenarkan menjejakkan kaki di Mekkah).

Antara tujuan utama Haji ialah untuk kita merasai kesusahan yang ditempuhi oleh umat Islam yang terdahulu, yang tingggal dalam keadaan susah di padang pasir, merasai kepayahan Siti Hajar yang berlari-lari dibawah sinaran menteri yang perit untuk mencari air untuk puteranya, Nabi Ismail a.s., bukannya bersenang lenang tidur dalam bilik mewah yang serba mahal.

Lagipun, tujuan kita menunaikan haji ialah untuk mengumpulkan kesemua Umat Islam diseluruh dunia tanpa mengira pangkat atau harta. Berkumpul dan berkenalan antara satu sama lain. Dengan kewujudan hotel ini, serba sedikit akan menimbulkan perbezaan antara darjat dan kasta sesama Islam semasa menunaikan haji.

Umat Islam yang kaya-raya akan berkumpul sesama mereka di dalam bilik mewah hotel 7 bintang tanpa bercampur gaul dengan orang kebanyakan yang biasanya tinggal berkongsi dalam bilik seramai 6-8 orang. Seolah-olah cuba mewujudkan jurang antara tiap orang Islam pulak.

"Tapi Mirul, menara jam ni melambangkan kekayaan dan kemajuan Negara Islam. Baru la negara lain nampak yang negara Islam pun kaya."

Nak menunjukkan kekayaan? Bukankah Islam sentiasa mengingatkan umatnya supaya mengamalkan keserdehanaan dalam hidup? Jadi, kenapa negara Islam perlu bermegah dengan kekayaan yang ada? Perlu ke buat bulan sabit yang ada pada atas menara tersebut dengan emas tulen? Apa makna kau buat bulan sabit tu guna emas tulen? Nak menunjuk-nunjuk?

Emas tulen ni
Nak menunjukkan kemajuan? Adakah untuk menunjukkan kemajuan, sesuatu negara tu perlu membuat bangunan tertinggi, jambatan terpanjang, jam terbesar dan sebagainya? Negara itu boleh menunjukkan kemajuannya dengan menaikkan taraf hidup rakyat, memberi kuasa membeli yang tinggi untuk rakyat, mengurangkan tahap pengangguran dan mengurangkan peratusan rakyat miskin dalam negara, bukannya membina menara jam.

Aku ingat, orang Islam dekat Malaysia sahaja yang selalu teruja dengan perkataan bangunan tertinggi, jambatan terpanjang atau angkasawan pertama yang makan rendang daging, beriani ayam dan kuih bangkit di Stesen Angkasa Antarabangsa - ISS (opps!). Rupanya orang Arab pun dah terjebak. Come on you Arabs, you're better than this.

Lagipun, pembinaan menara jam yang besar gadang ini sedikit sebanyak telah membayangi Masjidil Haram dah Kaabah yang menjadi simbol Mekah selama ini. Sekarang, kalau sebut Mekah, kepala kita automatik akan terbayang Kaabah. Tapi pada masa depan, bila sebut Mekah, apa yang terpacul dalam kepala kita ialah menara jam yang tinggi melangit.

Masjidil Haram adalah tempat suci buat Umat Islam di senatero dunia, kenapa kita perlu bayangi Kaabah dengan bangunan yang tinggi melangit disebelahnya? Sepatutnya sebagai Tanah Suci buat Umat Islam, kita sepatutnya memberi keutamaan kepada Masjidil Haram dan Kaabah menjadi simbol tanah suci umat Islam,  bukannya menara jam tersebut.

Kita ambil agama Kristian sebagai contoh. Tempat suci penganut Roman Catholic ialah di Vatican City dimana Pope mereka tinggal. Vatican City terletak di dalam negara Itali. Itali telah memberikan keutamaan kepada tempat suci orang Kristian dengan memberikan kedaulatan dan kebenaran untuk Vatican City membentuk negara sendiri.

Vatican City
Kerajaan Itali tidak mahu menyentuh atau membayangi tempat suci agama mereka. Malah mengangkat tempat suci mereka ke tahap yang lebih tinggi dengan memberikan hak untuk menubuhkan wilayah sendiri.

Tetapi di Arab Saudi, tempat kelahiran Nabi Muhammad S.A.W., orang arab berlumba-lumba untuk membuat menara setinggi boleh untuk membayangi Masjidil Haram dan Kaabah supaya menara jam tersebut menjadi simbol utama di Kota Mekah.

Ok, point aku yang terakhir. Bukan ke pembinaan bangunan pencakar langit tidak digalakkan dalam Islam? Bukankah bangunan pencakar langit merupakan salah satu tanda hari kiamat? Kalau macam tu, kenapa nak buat bangunan tinggi-tinggi ni?

Itu sahajalah pendapat aku. Mungkin apa yang aku tulis salah, maklumlah aku bukannya orang yang kuat agama ataupun bukan pakar membina bangunan tertinggi dunia. Tapi bagi aku, aku seperti kurang setuju dengan pembinaan menara jam ini. Apa pendapat kamu? 

7 comments:

Anonymous said...

yeah

aregFarid said...

kupasan yg baik mirul~ teruskan!

aremierulez/Amirul said...

thanks areg

faerrin said...

helo2..test2 komen...

aremierulez/Amirul said...

faer:
test yang berjaya

Cik Anis said...

penah dpt email forward psl pembinaan menara ni..katanya imam dekat masjidilharam menangis time dorg nk bina menara ni sebab nati org dtg makkah bukan sebab nk tgk kaabah,tapi nak tgk menara ni..lagipun..blh mengganggu konsentrasi umat islam yang tengah beribadat kt situ kn?huhu...

aremierulez/Amirul said...

cik anis:
betul jugak tu. nanti orang asik duk pandang jam tu je maca tawaaf.

entah lah. wallahhualam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...