Belilah Novel Aku!!!!

Wednesday, November 10, 2010

Aku dan perkara-perkara lain

Aku, MP3 dan iPod

Dulu, aku pakai mp3 jenama Sony. Aku dah lupa model apa tapi bentuk MP3 aku tu macam ini.

Memory storage untuk MP3 Sony ini tak besar mana. 512 MB saja tak salah aku. Jadi aku tak boleh letak semua lagu aku. Dalam laptop aku, jumlah saiz lagu aku lebih kurang 21 GB. Aku kena pilih lagu yang terbaik dan selalu terpaksa tukar playlist tiap kali aku download lagu baru.

Aku bukan jenis peminat lagu radio friendly. Setakat Usher, Justin Bieber, Lady Gaga, Fallout Bay atau mana-mana artis yang selalu music video-nya keluar di MTV.

Kebanyakan lagu yang aku minat ialah lagu-lagu band rock, metal, underground atau pun lagu-lagu lama yang sudah pasti susah nak dengar dalam radio.

Tapi aku ada simpan juga lagu-lagu yang aku tak suka. Kadang-kadang, ada kawan atau sepupu aku yang mintak tolong aku download kan lagu-lagu yang aku tak suka ni. 

Biasanya, selepas download lagu-lagu permintaan mereka, aku tak delete lagu-lagu tu tapi aku simpan. Aku simpan buat koleksi. Bak kata Baox, salah seorang ahli 32 Jementah, "Simpan je lagu-lagu tu, mana la tau nanti lagu tu jadi sesuatu yang berharga."

Tapi mungkin betul juga. Sekarang, bukan senang nak cari lagu-lagu tahun 60'an dan 70'an. Sebabtu dalam laptop aku ada lagu Siti Nurhaliza dan Ramlah Ram walaupun aku tak minat lagu mereka. Tapi macam mana pun, aku tak kan simpan lagu Justin Bieber.

Bebralik kepada cerita MP3. Kalau ada kawan aku capai MP3 aku (terutamanya kawan perempuan) dan cuba-cuba nak dengar MP3 aku, mesti mereka akan bagi soalan ini bila mereka lihat playslit aku, "Apasal lagu-lagu kau ni banyak aku tak pernah dengar?" "Tak de lagu Siti Nurhaliza ke?"

Ataupun soalan yang lebih dashyat, "Tak de lagu N'Sync ke?"

Sedangkan banyak lagu favorite aku pun aku tak dapat nak letak dalam MP3 aku, inikan pulak aku nak letak lagu yang aku tak suka kan?

Pada tahun 2007, aku akhirnya berjaya memenuhi hajat untuk membeli iPod. Aku beli iPod classic 80GB. Oleh disebabkan saiz memory storage iPod aku yang besar, aku sumbatkan semua lagu tanpa perlu aku memilih. Lagu-lagu aku yang aku tak suka pun aku sumbat sekali. 

Dengan kata lain, lagu Siti Nurhaliza pun ada dalam iPod aku. Aku malas nak delete lagu-lagu tu. Lagipun, masih banyak ruang kosong dalam iPod aku. Kalau dah penuh, baru aku delete mana-mana lagu yang aku tak dengar.

Dan bila aku dah pakai iPod, ada kawan aku mencuba iPod aku. Selepas membelek senarai lagu dalam iPod aku, kawan aku pun bertanya kepada aku, "Lagu Siti Nurhaliza pun kau simpan dalam iPod kau? Apalah kau ni."

Yes! Rasa macam nak terajang kepala kawan aku. Masa aku tak letak lagu Siti Nurhaliza, kau tanya. Bila dah ada dalam iPod aku, kau condemn aku pula, Kau memang nak mati.


Aku, blog dan Hannah Tan

Ramai yang selalu bertanya pada ku, "Kenapa kau guna gambar Hannah Tan kat header blog kau tu?"

Aku tak tahu kenapa ramai orang tanya soalan ini padahal ramai juga blogger perempuan yang guna gambar artis korea yang jambu jadi header blog mereka. Kenapa tak tanya mereka?

Tapi ramai juga para lelaki yang terperangkap dengan header blog aku. Ada yang ingat aku ini perempuan. Ada juga para lelaki yang tak kenal Hannah Tan ingatkan aku seorang perempuan dan aku gunakan gambar aku sendiri untuk dijadikan header blog.

Yes! Ramai juga lelaki di Malaysia yang tak kenal Hannah Tan. Walaupun Hannah Tan kini mempunyai 30,233 orang peminat di fan page beliau di Facebook (ketika entri ini ditulis), tapi masih ramai lelaki yang masih tak kenal Hannah Tan.

Tapi memang aku tak hairan sangat. Hannah Tan seorang yang berbangsa Cina, mungkin dia hanya terkenal dikalangan peminatnya yang berbangsa Cina di Malaysia. Sama macam Nabil Raja Lawak lah. Orang Melayu mungkin kenal dia, tapi orang yang berbangsa Cina mungkin tidak mengenali dia.

Ramai lelaki yang masuk blog aku sebab ingat aku ialah seorang amoi. Ada beberapa kali aku mendapat komen, "La... Mati-mati aku ingatkan kau ni amoi. Hehehe..," masa mula-mula aku letak gambar Hannah Tan sebagai header blog. 

Dengan kata lain, gambar Hannah Tan menjadi cara promosi secara subliminal buat para lelaki singgah ke blog aku. Ramai lelaki dan para wanita lesbian datang ke sini kerana header tersebut.

Jadi, jangan pelik kalau header blog aku akan terus menggunakan gambar Hannah Tan dan amoi-amoi cute yang lain selepas ini.


Aku dan AFC

Dalam rakaian Astro, ada satu saluran yang menyiarkan rancangan masakan. Nama saluran tersebut ialah Asian Food Channel atau AFC, saluran 703.

Mak kau antara peminat setia AFC. Kalau tiada cerita menarik, mak kau mesti menonton AFC. Tapi mak aku memang hebat dalam hal ehwal masakan.

Kemudian, kawan sepupu aku, Wawan, datang ke rumah aku. Dia juga ssuka menonton AFC. Oh, Wawan ialah seorang perempuan. Tak hairan kalau dia minat AFC.

Tak lama selepas itu, aku dapat tahu seorang kawan aku -seorang lelaki- juga kini menjadi peminat setia AFC.

"Apasal kau suka tengok AFC sekarang ni?"  Tanya aku.

"Kau try la tengok sekali. Mesti kau dapat tau apa sebabnya."

Semalam, aku pun menonton AFC. Ada beberapa rancangan yang mana chef-nya adalah seorang perempuan yang cantik. Ada juga rancangan yang menggunakan pengacara perempuan yang hot.

Bijak betul cara AFC tarik penonton lelaki dengan mengabungkan dua benda yang paling diminati oleh kaum lelaki - makanan sedap dengan perempuan hot.

4 comments:

fairuz said...

aku rasa dah tiba masa untuk kau tukar pose Hannah Tan tu..hehe..

kasik yang ghairah sket..haha

aremierulez/Amirul said...

nanti orang ingat blog aku ni tempat download 3gp pulak.

pose yang ni pun dah cukup hot dah. hahaha

J. Abdullah said...

ehem. gua bukan lesbo.

AFC memang antara channel paling bagus yang ada kat astro. awani ke hape benda alah lain pun kalah okeh.

aremierulez/Amirul said...

eheh.. kau tengok mesti sebab nak tengok makanan best2 tu kan? hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...