Belilah Novel Aku!!!!

Wednesday, January 26, 2011

Lagu-lagu annoying yang boleh bikin telinga aku berdarah dan bernanah Part 2

Bagi sesiapa yang belum baca entri part 1, sila baca entri tersebut di sini untuk mendapatkan feel.

Dah baca? Bagus. Sekarang mari kita teruskan dengan part 2.

Tak semua lagu aku akan letak videonya dalam senarai di bawah. Mana-mana yang aku tak letak video, kamu cari sendiri dekat Youtube.

Akon - Lonely

"Lonely... I'm so lonely... Mr. Lonely..."

Rasanya semua orang pernanh dengar lagu ini kan? Lagu yang popular sekitar tahun 2005. Semasa lagu ini popular, ramai yang gunakan lagu ini sebagai ringtone. Dan ini meresahkan jiwa raga aku.

Lagu ini sebenarnya ok. Kisah seorang lelaki yang kecewa dan keseorangan dalam kehidupan, cuba mencari teman hidup. Walaupun aku bukan peminat muzik Hip-Hop dan R&B (kecuali Eminem, Dr. Dre dan Jay-z album sekitar 90'an), aku akui lagu ini boleh tahan lagi.

Tapi Akon telah merosakkan lagu ini dengan suara chipmunk yang diletakkan pada bahagian chorus.

Lagu-lagu Hip-Hop yang biasanya menampilkan artis lain dalam lagunya (terutamanya perempuan) adalah kekuatan pada lagu tersebut. Artis jemputan biasanya akan menyanyikan bahagian chorus dalam lagu dan biasanya akan menjadi kekuatan lagu tersebut.

Contoh paling mudah ialah lagu Airplane dari B.O.B. yang menampilkan Hayley Williams - vokalis Paramore - yang menyanyikan bahagian chorus. Cuba bayangkan bahagian chorus tersebut juga dinyaikan oleh B.O.B. dalam bentuk Hip-Hop, pasti tak menarik lagu tersebut kan? Satu lagi contoh ialah lagu Last Night nyayian Diddy menampilkan Keyshia Cole.

Contoh lain ialah lagu dari kumpulan Black Eyed Peas. Fergie menyanyikan bahagian chorus lagu untuk memastikan lagu tersebut menarik.

Dengan meletakkan suara chipmunk pada bahagian chorus, Akon dah merosakkan lagu tersebut. Cuba letakkan penyanyi yang mempunyai vokal mantap pada bahagian chorus lagu tersebut, pasti aku tak letak Lonely dalam senarai ini.


Kanye West - Through The Wire

Rasanya aku tak perlu menerangkan kenapa aku letak lagu ini dalam senarai kan? Sama seperti lagu Lonely, lagu ini dirosakkan oleh chorus bersuara chipmunk.

Aku baca lirik bahagian chorus lagu ini, dan aku dapati chorus lagu ini mempunyai ayat yang menarik. Tapi dengan menggunakan suara chipmunk, lagu ini hilang daya tariknya.


Semua lagu yang mempunyai suara chipmunk

Alang-alang aku dah senaraikan dua lagu di atas, baik aku tulis macam ini sahaja. Semua lagu yang ada suara chipmunk memang mengarut. Full stop.


Semua lagu Tomok dan Newboyz, Boboy, Antz dan sewaktu dengannya

Tiba-tiba aku rasa perasaan nak menendang TV meningkat secara mendadak. Kenapa? Kenapa aku rasa nak tendang TV ni? Oh, rupa-rupanya TV sedang menayangkan AJL25 dan Tomok sedang menyanyi. Patutlah aku rasa nak tendang TV.

Manusia yang menggunakan nama gelaran Tomok telah pun menyakitkan telinga aku semenjak sekolah menengah lagi (tingkatan 2 kalau tak silap aku). Lagu leleh-leleh dan gaya penyampaian yang annoying membuatkan aku memang tak boleh tahan. Bertambah bila wujud kumpulan Boboy dan Antz, yang berpangkalan di hometown aku, Batu Pahat, Johor.

Tapi aku akui yang Newboyz menjadi satu fenomena pada waktu itu. Kira macam Justin Bieber lah yang tiba-tiba menjadi fenomena. Aku ingat lagi kawan aku, Hannah Yunos, kata kawannya menangis bila keluar berita ada peminat perempuan cium pipi Tomok. Aku ketawa dan facepalm mendengar cerita beliau.

Mungkin aku memang tak suka kan artis yang popular dan menjadi fenomena seperti Newboyz dan Justin Bieber. Begitu juga aku tidak menyukai Mawi dan MCR (tapi MCR boleh layan lagi dan tak masuk bahagian annoying. Cuma MCR bukan favorite aku lah).

Oh, ya! Boboy masih aktif lagi rupanya. Mereka dah melakukan re-branding pada kumpulan mereka dan menggunkan nama baru, BBY.


ST 12 - Puspa

Aku tak pernah dengar lagu ini sampailah sepupu aku, Faizatul, suruh aku download lagu ini. Aku tanya, "Best ke lagu ni?" Dia jawab, "Cuba la dengar dulu."

Aku pun buka lawan Youtube dan dengar lagu ini. Masuk bahagian chorus, aku terus mencarut.

"Jangan-jangan kau menolak cinta ku..."

Fack! Dengan lirik yang macam separuh siap dan penyanyi yang menyanyikan lagu tersebut dengan nada mengada-ngada seperti pondan, terus aku banned lagu ini.

Dan terus aku tak jadi download lagu ini untuk sepupu aku. Padan muka dia!


Willow Smith - Whip My Hair

Aku tak pasti kamu pernah dengar lagu ini. Lagu ini boleh dikategorikan dalam golongan lagu baru. Aku tengok video ini di MTV. Tak pernah dengar atau tengok video klip lagu ini? Jom dengar sama-sama.



Reaksi pertama aku lepas mendengar lagu ini ialah.... FFFFuuuuuu*******kkkkk!!!!!

Apa jadah buat lagu tentang rambut? Tentang kisah menghayunkan rambut, melibas rambut pulak tu. Dengan lirik yang meaningless dan annoying.

Dan kalau aku ada peluang berjumpa Will Smith (ayah Willow), aku ingin bertanya satu perkara pada beliau, "Dude, what the hell are doing to your daughter?"

Inilah sebabnya aku tak minat penyanyi bawah umur seperti Willow dan Justin Bieber. Mereka menyanyi kerana mahu jadi popular, hidup dalam dunia glamor dan menjadi kaya raya. Sepatutnya penyanyi menyanyi kerana minat, pride and passion. Dan bila budak bawah umur seperti 2 orang mangkuk ini menjadi penyanyi, maka wujudlah lagu-lagu seperti ini. Sigh.....


Semua lagu-lagu Lil Jon, Lil Wayne dan Pitbull atau lagu-lagu yang menampilkan Lil Jon, Lil Wayne dan Pitbull

Kenapa aku tidak menyukai lagu yang melibatkan ketiga-tiga individu ini? Mudah saja.

Pertama, suara tak depa. Yang ini aku lebih fokuskan kepada Lil Jon dan Lil Wayne. Pertama kali mendengar suara mereka, aku terus berkata, "Watdefak?? Suara macam ni pun boleh jadi penyanyi???"

Terutamanya Lil Wayne. Suara dia yang paling mencincang hati aku.



Suara Lil Wayne macam budak serak baru pecah suara.

Pibull pula bagi aku ada rappers yang mengarut. Apa yang dia rap kan semuanya mengarut. Meaningless. Lagu pun sangat annoying.



Bagi kaum Adam, jangan 'pancut dinding' selepas menonton video di atas.

Kalau kamu tengok video di atas, pasti aku perasan yang lagu ini bukannya kemana sangat dan cuma mengeksploitasi perempuan seksi secara melampau-lampau untuk membuatkan orang terus melihat video klip ini. Pitbull memang jenis Hip-Hopers tipikal.


Crazy Frog - Axel F

Aku betul-betul tak faham kenapa semua orang boleh suka lagu ini. Seriously apa yang sedapnya dengan bunyi katak tu? Lagu Axel F sebenarnya lagu lama, tapi dengan ditambahkan dengan suara katak, terus jadi popular. Memang satu fenomena dan aku benci fenomena meaningless ini.

Lebih menyakitkan hati apabila lebih separuh kawan-kawan aku menggunakan lagu ini menjadi ringtone masing-masing. Oh, mengguris hati!


Semua lagu Jason Derulo, terutamanya Ridin' Solo

Oh, Jason Derulo. Aku tak tahu kenapa, selepas mendengar single pertama kau, Whatcha Say, aku terus tak minat lagu itu seterusnya lagu-lagu lain.

Benda paling obvious dalam lagu Jason Derulo ialah setiap kali permulaan lagu, dia mesti nak sebut nama dia. Setiap kali pada permulaan lau, dia mesti akan sebut, "Jason Derulo" dengan nada suara yang diubah konon-kononnya macam cool.

Come on, lah! Orang semua tahu itu lagu kau. Tak payah nak sebut nama kau, orang dah tahu. Annoying tahu tak? Perbuatan kau sama macam penerbit Rodney 'Darkchild' Jerkins. Setiap lagu terbitan dia, mesti ada orang sebut "Darkchild". Cuba dengar lagu Say My Name nyanyian Destiny's Child. Mesti kamu dapat tangkap.

Lagu Ridin' Solo aku tak suka sebut cara nyanyian dan rentak lagu tersebut. Terutama masa dia sebut perkataan 'solo'. Damn annoying! Aku rasa macam Jason Derulo sebut perkataan 'solo' 50 kali dalam lagu ini. Pppppffftttt....


The Trashmen - Surfin' Bird

Aku rasa tak ramai antara kamu yang pernah dengar lagu ini. Ini lagu lama. Lagu tahun 1963. Aku pernah dengar lagu ini semasa aku sekolah menengah. Lagu ini selalu diputarkan dalam satu cerita (TV series) dari Amerika yang aku sudah lupa tajuk lagunya.

Sehinggalah tahun lepas, watak Peter Griffin dalam cerita Family Guy menyanyikan lagu ini. Terus refresh ingatan aku pada lagu ini. Ffffuuu..... Satu comeback yang aku tak ingini.

Kenapa aku anggap lagu ini annoying? Senang cerita, apa kata kamu dengar sendiri lagu ini.



Kalau kamu dapat dengar lagu ini berulang-ulang kali dan enjoy dengan lagu ini, aku ingin mengucapkan tahniah. Tahniah kerana berjaya menjadi seorang yang pekak dan taste muzik yang teruk.

Suara penyanyi lagu ini memang merepek. Ditambah pula dengan lirik yang macam haram sama sekali. Cuba usha lirik lagu tersebut di sini.

Oh ya, ini versi Family Guy yang aku tonton.



Ok. Versi Peter Griffin jauh lebih annoying sebenarnya.

==========

Ok. Sampai di sini sahaja untuk sessi kali ini. Sebenarnya ada lagi lagu-lagu annoyimng yang aku belum senaraikan di sini. Nanti aku sambung dalam bahagian ke-3. Tapi aku mungkin tak kan sambung dalam masa terdekat. Mungkin minggu depan, mungkin bulan depan atau mungkin tahun depan.

Kenapa lama sangat? Sebab menulis entri jenis ini adalah memenatkan. Penat menaip dan juga penat menahan rasa marah bila terfikirkan lagu-lagu yang di benci ini.

Jadi aku akan sambung lain kali untuk part 3 dan part 4. Kita bagi laluan pada entri lain pula selepas ini. Nantikan dengan penuh debaran entri part 3 nanti ya?

Sekian.

A-well-a, bird, bird, bird, the bird is the word!!!

14 comments:

hannah yunos said...

eleh.dulu menanges dengo lagu boboy! huh~

Amirul (aremierulez) said...

aku rasa kau sebenarnya perempuan yang menangis bila dapat tau tomok kena cium. betul tak? hahahaha

una berry said...

I used to love MCR but now band tu dah xemo la..dah rock n roll lagu na na na na ..oh no!

ala, kenapala lagu aku suka kau menyampah lak. suka Jason Derulo in my head, whip my hair pun layan gak, pittbull pun layan gak.lagu exercise tuu..hehe.xley naik kete ngn aku neh nanti kau muntah kot tingkap.haha

Amirul (aremierulez) said...

hahaha..
MCR tu tak de dalam senarai band yg aku minat, tapi aku still boleh dgr lagu diorang la.

Hahaha.. aku boleh je naik kereta dengan kau. aku hormati selera muzik tuan punya kereta yang aku tumpang.

surfin bird tu kau suka jugak ke? hehehe

Azizan said...

aku menyampah dgn satu lagu malayu ni lau tak silap tajuk dia muah penyanyi dia nama suzana kot duk australia. ada skali tu member aku bleh pasang lagu tu dan taim penyanyi tu sebut 'muah' dia pun buah dengan gaya nak cium aku rasa ringin je kaki masa tu.

Amirul (aremierulez) said...

azizan:
yes. suzana yang dari australia tu. tak pe, aku akan letak lagu tu pada part 3 nanti. hehehe

kalkulator.murah said...

Abang Am Akon juga patut dibenci sama taraf dgn Justin Beaver.

Tak tahu la abg am lupa ke ataupun abg am tak kisah, afiq just nak cakap satu lagi nama. Lady Gaga.

Amirul (aremierulez) said...

Lady Gaga tu akan tersenarai dalam part 3 & 4

Azizan said...

serius mirul lagu tu wat aku rasa nak bunuh orang. dah la masa aku blaja kat uum sem lepas radio melayu yang dapat kat uni aku cuma radio muzik ngan klasik nasioanl. dah tu radio musik asik pasang lagu tu je last-last aku dengar trexx fm lagi bagus. baru nak sokong lagu melayu terus tak jadi.

Amirul (aremierulez) said...

Hahaha.. muzik ngan klasik nasioanl memang boleh bagi tekanan perasaan tu.

Trexx fm best tak? dulu masa nama dia radio 4 RTM, aku ada dengar jugak. satu2 nya radio RTM yang masuk dalam jiwa aku. Ni dah tukar jadi Trexx fm ni, aku tak pernah dengar pulak

Azizan said...

boleh la jugak sebab lagu dia campur2 so tak la boring sangat.

Amirul (aremierulez) said...

oh ye ke...
aku dah lama tak dengar radio.. so aku pun tak tau radio tu ok lagi ke tak

Azizan said...

aku pun dah lama tak dengar radio tu sejak balik bp. dulu kat uni aku dapat tiga radio tu je ngan radio siam. sepatah haram tak paham.

Amirul (aremierulez) said...

hahaha..
tu la.. belajar la cakap siam... hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...