Belilah Novel Aku!!!!

Monday, February 28, 2011

Kepercayaan kepada Internet dan E-mel

Antara malaikat, Hitler dan e-mel berantai

Malaikat

Zaman sekarang ini, boleh dikatakan semua orang mesti mempunyai e-mel. Orang yang tidak mempunyai e-mel bagaikan orang yang mempunyai komputer tetapi tidak tahu bagaimana cara mahu mendownload lagu di internet. Ok, ini bukan satu perumpamaan yang terbaik. Lain kali aku cuba cari perumpamaan yang lain.

Ada orang yang mempunyai lebih dari satu e-mel. Aku sendiri ada 4 -emel. Ada yang aku gunakan untuk urusan rasmi. Ada yang aku gunakan untuk laman sosial atau blogging.

Dari e-mel, kita akan dapat pelbagai benda dan berita yang kita tak boleh dapat melalui surat khabar atau mana-mana sumber dari mass media. Antara contohnya ialah Revolusi Tunisia. Sebelum keluar di surat khabar, ia sudah tersebar melalui e-emel. Kalau kamu perasaan, berita tentang Revolusi Tunisia hanya timbul di dada akhbar selepas revolusi tersebut selesai. Revolusi Mesir lain cerita.

Tapi tak semua benda atau berita yang datang dari e-mel boleh kita percaya secara bulat-bulat. Tak semua benda datang dari sumber yang sahih. Contohnya seperti e-mel foward. E-mel foward ialah e-mel yang kita akan foward (hantar) kepada kenalan apabila kita mendapat e-mel yang kelakar, menunjukkan perkara yang luar biasa ataupun bersifat keagamaan (biasanya pengguna e-mel yang beragama Islam).

Lebih kurang 3-4 tahun lepas, pernah tersebar e-mel video tentang malaikat turun ke Kaabah. Video ini kemudiannya tersebar kembali sekitar pertengahan tahun lepas.


E-mel video ini disebarkan secara meluas oleh semua orang yang menerima e-mel ini. Biasalah, kalau e-mel yang berkenaan agama, akan lajulah ia tersebar. Sebenarnya baguslah menyebarkan e-mel yang ada kaitan dengan agama. Dapat pahala. Tapi kadang-kadang, kita perlu baca dan kaji dulu sumber e-mel dan isi kandungan e-mel tersebut.

Aku kurang percaya dengan video ini. Mesti semua orang pernah baca bagaimana keadaan Nabi Muhammad S.A.W. setiap kali kedatangan Malaikat. Rasullullah akan berpeluh, menggigil dan ada yang sampai demam apabila Malaikat turun menyampaikan wahyu kepadanya. 

Itu Rasullullah tu. Tak kan kita manusia biasa boleh tengok malaikat dengan tenang tanpa merasa apa-apa perasaan atau gangguan? Dan yang paling penting, layakkah kita melihat malaikat dengan mata kasar kita?

Lagipun, malaikat adalah benda ghaib. Tak kanlah benda-benda ghaib kita boleh rakam dengan senang dan boleh dipertontonkan dalam Youtube ke serata dunia.

"Tapi Mirul, ada juga di kalangan para sahabat Nabi S.A.W. pernah melihat malaikat seperti ketika Perang Badar. Wali-Wali Allah pun seringkali bertemu dengan malaikat.."

Yes! Namanya pun Wali, mestilah darjat mereka lebih tinggi dari kita yang biasa-biasa. Jadi sudah semestinya mereka menjadi insan terpilih untuk melihat malaikat. 

Begitu juga dengan para sahabat Rasullullah S.A.W. Para sahabat adalah orang terpilih yang menjadi orang kanan dan penting dalam perjuangan Islam. Mereka berjuang dan sanggup berjihad bersama Rasullullah S.A.W. Mestilah mereka mendapat kelebihan dari Allah S.W.T.

Kita ini cuma orang biasa. Berjihad dengan Rasullullah pun tak pernah. Agaknya kalau suruh berjihad pun, belum tentu ada yang rela hati. Dan Youtube adalah untuk tontonan umum. Bukan setakat umat Islam, orang agama lain pun boleh tengok juga. Jadi, di mana logiknya video ini?

Oh ya. Dah ada pun video counter untuk menyangkal video di atas tadi:



Hitler

Tahun lepas kita digegarkan dengan berita Adolf Hitler dan tentera Islamnya. Bermula dari e-mel, kemudian masuk ke dalam blog dan kemudian disebarkan pula melalui Facebook. Artikel tentang Hitler tersebar luas bila kebanyakan warga Facebook "Mohon share..." pada wall masing-masing. Sesiapa yang dah tak ingat tentang artikel Hitler boleh baca refresh memori kamu di sini

Selepas membaca artikel ini, kebanyakan orang (baca: Melayu) mula menyanjung Hitler sebagai wira. Ramai yang menulis entri di blog menyanjung Hitler. Letak gambar Hitler dekat blog masing-masing. Ada pula timbul teori kononya Hitler beragama Islam. LOL!

Aku malas nak bercerita panjang. Cukuplah aku katakan satu benda sahaja. Tak semestinya Hitler bunuh Yahudi, benarkan askar Islam sembahyang dan gunakan ayat-ayat Al-Quran dalam ucapan dia, kita kena puji melambung pada dia. 

Hitler adalah seorang diktator dan hanya orang tak betul sahaja yang akan menyokong diktator. Tahu tak kenapa terjadinya Revolusi di Tunisia dan Mesir? Kerana negara mereka diperintah oleh diktator. Begitu juga dengan negara Arab dan Afrika Utara yang lain.

Kalau betul Hitler sayang kepada orang Islam, kenapa dia tidak menghalang sekutunya, Benito Mussolini, yang membunuh orang Islam di Utara Benua Afrika?

Hitler seorang diktator dan diktator akan melakukan apa sahaja untuk mencapai hajatnya. Sebelum Hitler menjalankan Holocaust, ada juga orang Yahudi dalam kumpulan askar Hitler. Manalah tahu, kalau panjang umurnya, mungkin orang Islam yang menjadi mangsa seterusnya. 

Membenarkan askar Islam sembahyang dan menggunakan ayat Al-Quran hanyalah mind game untuk mendapatkan sokongan askar Islam, tak lebih dari itu.


E-mel berantai

E-mel berantai adalah yang ini paling cilakak sekali. Benda ini yang selalu aku dapat. Antara e-mel berantai yang popular ialah:

Sila foward kan e-mel ini kepada rakan-rakan anda. Jika di foward-kan kepada:

100 orang ke atas: Anda akan menjumpai cinta sejati anda tidak lama lagi.
26-100 orang: Anda akan mendapat kebahagiaan sepanjang tahun ini.
11-25 orang: Anda akan bahagia selama seminggu.
0-10 orang: anda tidak akan merasai kebahagian dalam kehidupan dan ditimpa nasib malang.

LOL! Semenjak bila nasib manusia ditentukan oleh e-mel? Ini memang buat aku gelak besar. Lagi kelakar kalau ada e-mel berantai yang bersifat Islamik. Yang paling buat aku facepalm, syarat dekat bawah e-mel berantai siap tulis,

Jika anda fowardkan kepada 100 rakan anda, anda akan mendapat menambahkan tahap keimanan anda dan dilimpahkan rezeki ke atas kamu.

Setahu aku, kalau kita nak menambahkan keimanan, kena selalu amalkan solat sunat, puasa sunat, memperbanyakan membaca Al-Quran, berzikir, berdoa selepas sembahyang dan pelbagai amalan lagi. Senang betul zaman sekarang ini. Fowardkan e-mel sudah boleh tambahkan keimanan dan mendapat rezeki.

==========

Tak semua yang kita baca dalam e-mel dan internet kita boleh percaya 100%. Aku pun tak ajak kamu semua untuk percaya 100% apa yang aku tulis. Aku sendiri pun ada kekurangan. Lagipun, biasanya e-mel foward ini kita tak tahu orang yang mula-mula menyebarkan e-mel tersebut. Kita tidak tahu siapa penulis asla artikel atau e-mel tersebut.

Selepas baca setiap benda di internet, pastikan kamu buat kajian sedikit. Jangan percaya bulat-bulat terus. Hidup ini adalah satu pembelajaran dan pembelajaran tidak terbatas di dalam sekolah dan universiti sahaja. Hari-hari kita akan belajar satu benda yang baru.

Jadi, jangan berhenti belajar. Teruskan membaca dan belajar seumur hidup kamu!

6 comments:

una berry said...

hari ni baru dapat msg FB berantai cakap kalau xaktif FB kena delete acc ke ape tah
haish~

Amirul (aremierulez) said...

tu pun spam je. jangan layan benda tu

Paria Perawan said...

aku klu email yg bg syarat
utk hantar cam
'hantar ke 7 org dpt...bla bla'
tu aku delete je
mengarut!

Amirul (aremierulez) said...

tu la pasal.
e-mel boleh menentukan nasib kita ke?
sebab tu aku tulis kepercayaan kepada internet dan e-mel. hehehe

anon sudey said...

slalu diorg nih kalau dapat emel2 ngarut tu, diorg x pikir langsung. benda tu sepatutnya kalau pikir sikit je pun akan terus tau benda tu x betul. contohnya pad wanita yang ada telur tikus tu. ape tikus sekarang dh evolve boleh beertelur ke?

apa yg jadi skrg nih, org tu dapat emel, x pikir apape, percaya bulat2 tanpa sebarang research pastu gi forward kt semua orang. nk2 kalau yg islamic punya emel. mmg la niat baik. tapi kalau benda tu x betul, kan dh salah tu. lagi2 yg membabitkan hukum. sesuke hati je jatuhkan hukum pastu gi sebar.

kan lagi elok diam dari berkata (in this case, emel) benda yg sia2. nk2 pulak kalau benda x betul.

Amirul (aremierulez) said...

Haha..
aku lupa pulak nak petik pasal cerita pad dengan telur tikus. yang tu paling gampang kelakar sial!

Tu la. apa yang kita dapat dari internet, lagi2 kalau kita tak pasti sumbernya, kena hati2 sikit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...