Belilah Novel Aku!!!!

Monday, February 7, 2011

Kita sebenarnya tak kenal jiran kita

Semasa aku dalam semester pertama aku ketika belajar di Politeknik Merlimau dulu, jiran di bilik sebelah aku merupakan seorang yang berbangsa Cina dan seorang lagi berbangsa India.

Satu hari, aku pergi Sembahyang Jumaat tanpa memakai songkok kerana sudah terlambat dan aku perlu mengejar bas yang membawa kami ke masjid untuk Sembahyang Jumaat.

Selepas aku pulang, si kawan yang berbangsa Cina bertanya kepada aku.

"Boleh ke kau pergi Sembahyang tak pakai songkok?"

Maka aku pun menerangkan kepada kawan aku yang songkok hanyalah pakaian tradisional orang Melayu dan tidak bererti sembahyang tidak sah tanpa memakainya.

"Oh... ye ke? Saya baru tau la..." Jawab kawan aku.

==========

Tahun lepas, ada seorang kawan aku yang berbangsa Melayu bertanya kepada aku:

"Daren tu kan kristian. Macam mana dia boleh sambut Tahun Baru Cina. Tu kan untuk orang Budha je."

Maka aku pun menerangkan yang perayaan Tahun Baru Cina disambut oleh semua orang yang berbangsa Cina tanpa mengira agama mereka.

==========

Sebenarnya kita tidak mengenali jiran kita. Jiran yang aku maksudkan bukanlah orang yang duduk disebelah rumah kita, tapi orang yang berlainan bangsa daripada kita.

Tak banyak benda yang kita tahu pasal orang yang berlainan bangsa dari kita. Walaupun kita sudah duduk bersama-sama di Malaysia semenjak sebelum Malaysia merdeka lagi, tapi banyak perkara yang kita tidak pasti atau tidak tahu mengenai orang yang berbangsa lain.

Walaupun kita sudah lama begaul antara satu sama lain, kita bagaikan orang asing yang tidak mengenali antara satu sama lain. Bak kata Nami a.k.a. Teh Tarik Gelas Besar, macam duduk satu rumah sewa tapi tak kenal housemate.

Ini bukan tentang songkok atau Tahun Baru Cina semata-mata, tapi meliputi benda-benda lain.

Aku sendiri akui yang aku juga tak tahu macam-macam benda tentang bangsa lain.

Masa zaman aku sekolah, benda-benda macam ini tidak diajar di sekolah. Kalau ada pun, hanya sikit saja dan aku sendiri tak ingat subjek apa.

Zaman sekarang, ada subjek yang bernama Sivik dan Kewarganegaraan yang diajar disekolah. Aku tak pasti samada subjek ini diajar di sekolah rendah atau sekolah menengah. Tapi aku pernah membaca buku teks subjek ini dari salah seorang sepupu aku yang masih bersekolah.

Dari apa yang aku baca, tak banyak sangat penekanan tentang perkara mengenali bangsa orang lain dalam buku teks subjek tersebut. Sangat sikit. Apa yang aku nampak dan dapat aku simpulkan dari buku teks yang aku baca, subjek tersebut bagai sebuah subjek yang "kau lulus atau tidak, tak kan memberi makna apa-apa".

Kalau kamu semua selalu menonton TV series atau siri sitcom dari Amerika, mesti kamu perasan mereka ada membuat penekanan atau lawak mengenali budaya bangsa lain. Mereka tahu budaya dan perilaku orang kulit hitam, orang Hispanic, orang pendatang dari Jerman, orang Yahudi dan bermacam lagi.

Tapi macam mana mereka boleh tahu pelbagai perkara tentang bangsa lain?

Di setiap sekolah di Amerika (dan juga negara-negara Eropah lain), mereka diwajibkan untuk mengambil subjek Social Study dan ia menjadi salah satu subjek wajib lulus.

Subjek social study adalah subjek yang menunjukan hasil kajian terhadap manusia dan negara dari segi Antropologi, Ekonomi, Linguistik (bahasa), Etimologi, Psikologi, Sosiologi, Pendidikan dan Komunikasi.

Dari sini, mereka boleh mengenali perilaku dan kecenderungan sesuatu bangsa samada yang tinggal bersama mereka dalam satu negara ataupun bangsa-bangsa lain yang tinggal di luar negara mereka.

Di Malaysia, subjek social study- yang terkandung dalam subjek Sivik dan Kewarganegaraan - bukanlah satu subjek yang ditekankan oleh guru mahupun pihak sekolah. ia hanya menjadi salah satu subjek 'mencukupkan quota.

Tahu tak kenapa dekat Malaysia kita selalu rasa insecure dengan bangsa lain? Kenapa kita macam rasa masih tak berapa harmoni dengan bangsa lain? Kenapa kita bersikap racist dengan bangsa lain? Kerana kita tak faham dengan mereka dan mereka tak faham dengan kita.

Perasaan tak faham dan tak ingin faham inilah yang biasanya akan membawa kepada pergeselan antara kaum. Timbul perasaan perkauman dan racist dalam hati kalangan rakyat Malaysia.

Senang cerita, kalau kerajaan negara serius nak membendung sifat perkauman diantara rakyat, tumpukanlah perhatian pada subjek social study. Kalau setakat nak buat kempen 1Malaysia, Lagu 1Malaysia, Klinik 1Malaysia, Batik 1Malaysia... Memang tak ke manalah.

Tapi, macam manalah masalah perkauman dekat Malaysia nak diselasaikan kalau semua ahli politik di Malaysia - tak kira kerajaan atau pembangkang - mereka sendiri suka buat ucapan yang berbau perkauman dan selalu menggunakan ucapan berbau perkauman untung memancing undi.

Parti Melayu nak pancing undi orang Melayu, di buruk-burukkan orang Cina dan India dalam ucapan mereka.

Parti Cina nak pancing undi orang Cina, di buruk-burukan orang Melayu dan India dalam ucapan mereka.

Parti India nak pancing undi orang India, di buruk-burukkan orang Cina dan Melayu dalam ucapan mereka.

Dengan kata lain, tak guna juga ada subjek social study kalau sentimen perkauman menjadi bahan utama untuk menarik perhatian pengundi.

Dengan kata lain, kenalilah jiran anda. Jiran yang aku maksudkan ialah orang yang berbangsa lain. Tak rugi pun kita belajar mengenai mereka.

Bagi yang beragama Islam, mesti kamu pernah dengan Firman Allah S.W.T. yang memberitahu kita yang Allah mencipta pelbagai kaum dan bangsa di dalam dunia supaya kita kenal mengenali antara satu sama lain. Bukannya suruh berperang ataupun bergaduh.

Dan satu lagi. Tolonglah berhenti keluarkan racial speech secara terang-terangan di TV. Serius aku menyampah. Campur lagi dengan berita politik, lagi bertambah menyampah aku nak tengok berita dekat TV sekarang.

Ok. Rasanya entri kali ini macam dah jauh menyimpang dari tajuk asal. Aku nak cerita pasal benda lain, tapi dah melayang ke tempat lain. Ah, lantaklah!

6 comments:

una berry said...

agaknya nak tunggu jadi mcm Indonesia baru nak kenal mengenali kot?yelah, terpaksa mengasimilasikan diri.heh

nice entry

Azizan said...

ni la akibat bila pemimpin nak jadi hero utk kaum masing-masing.

Amirul (aremierulez) said...

una berry:
tu la. kat indonesia dah tak de beza2 bangsa sebab diorang dah buat Indonesia Raya..

azizan:
tak de lah hero sangat. masing2 nak pancing undi je lebih

Hujan Malam said...

ada satu cerita, ada sorang cina belanja saya n kawan saya air kotak..then kawan saya cakap kat saya..ntah2 air kotak ni dia wat sembahyang tak?..erk?saya tak boleh terima langsung ayat tu..

Amirul (aremierulez) said...

hujan malam:
hahaha.. tinggi tahap prasangka dia tu

Tengku Sidek said...

blogwalking...silalah ke blog saya juga..trimas..YNWA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...