Belilah Novel Aku!!!!

Monday, May 30, 2011

Cover Song (dan Sampling) Yang Seringkali Disalahertikan Sebagai Original Song

Tahukah kamu apa maksud cover song? Dalam bahasa ibunda kita, ia digelar sebagai lagu saduran. Apa pula maksud original song?

Original song bermaksud lagu asal yang dinyanyikan oleh seorang penyanyi. Cover song pula bermaksud lagu yang dinyanyikan semula oleh penyanyi lain.

Sebagai contoh mudah, Lagu Jeritan Batinku asalnya dinyanyikan oleh P. Ramlee (original song) dan dinyanyikan semula oleh Azlan and The Typewriter (cover song).

Sampling pula bermaksud mengambil sebahagian lagu atau rentak lagu tersebut ke dalam lagu yang baru.

Ramai artis, tidak kira artis tempatan atau artis antarabangsa, suka menyanyikan semula lagu lama. Kenapa? Salah satu alasan paling mudah ialah lagu itu sudah pun popular dari zaman dulu. Jadi lagu tersebut senang diterima oleh umum.

Sebab kedua ialah lagu sendiri tak bagus dan macam tahi, jadi terpaksa nyanyi lagu orang lain untuk popular. LOL!

Sebab ketiga ialah sebagai tribute untuk artis kegemaran mereka itu. Seperti album lagu-lagu P. Ramlee yang dinyanyikan semula oleh artis-artis baru. Album tersebut merupakan tribute atau menunjukkan tanda penghargaan kepada bakti P. Ramlee kepada industri muzik.

Tapi sedihnya, ada juga sesetengah pendengar yang tidak tahu lagu-lagu tersebut adalah cover song ataupun sampling dari original song. Mereka ingatkan lagu yang dinyanyikan adalah original song

Biasanya perkara ini terjadi kepada pendengar muzik generasi baru, yang lahir dalam era Generation Z iaitu lahir antara awal 90'an sehingga sehingga awal 2000'an. 

Mereka degil dan tak mahu menerima muzik lama kerana mereka fikir muzik sekarang sangat cool dan muzik lama semuanya tak best. Tahi betul kamu. Mengaku Mat Rock tapi cuma dengar Hujan, Bunkface, Fallout Boys, All American Reject tapi tak mahu dengar band-band lama yang legend.

Banyak cerita tak guna, mari kita lihat cover song yang seringkali disalahertikan sebagai original song. Ini merupakan pemerhatian bebas dari aku. Tidak berkait dengan mana-mana pemerhatian atau kajian dari professor lain.


Don't Dream It's Over


Pada tahun 2003, kumpulan Sixpence Non The Richer yang pernah popular dengan lagu Kiss Me dan There She Goes, telah mennyayikan semula lagu Don't Dream It's Over.

Lagu tersebut menjadi hit di MTV dan menjadi siulan anak muda walaupun ia kurang berjaya di Billboard Chart dengan hanya mendapat kedudukan tertinggi di tangga ke-78.

Lagu ini menjadi salah satu lagu pop favorite kepada anak muda. Tapi mereka tidak tahu yang lagu ini sebenarnya adalah cover song sahaja.

Lagu ini asalnya dinyayikan oleh sebuah band pop rock yang bernama Crowded House.


Crowded House merupakan band dari Australia yang sudah pun merakamkan lagu ini dan me-release-kan lagu ini pada tahun 1986 lagi. Malahan, lagu ini mencapat tangga ke-2 Billboard Chart berbanding versi Sixpence Non The Richer yang hanya mampu mencapai tangga ke-78.


Redemption Song


Rihanna menyanyikan semula lagu ini sempena kempen Hope For Haiti Now, kempen khas untuk mengutip dana sempena Bencana Alam yang melanda Haiti pada awal tahun 2010.

Maka penuhlah wall Facebook di post dengan video Rihanna menyanyikan lagu tersebut dengan tambahan pujian "Best betul lagu baru Rihanna ni", "Rihanna kalau buat lagu, mesti best punya" dan lain-lain lagi.

Well kids, you're wrong!

Lagu tersebut adalah lagu asal daripada the legendary Bob Marley.


Lagu nyanyian asal dari Bob Marley ini berjaya mendapat tempat ke-66 dalam The 500 Greatest Songs of All Time yang dikeluarkan oleh Majalah The Rolling Stone. Lagu ini juga berada dalam Top 20 Political Songs.

Sebenarnya, ramai yang tidak puashati apabila Rihanna menyanyikan semula lagu ini. Mungkin kerana mesej lagu tersebut bagaikan tidak kena dengan bencana alam yang melanda Haiti.


Mimpi/ Sweet Dreams


Lagu Mimpi ini merupakan lagu nyanyian Altimet featuring Ning Baizura. Secara seriusnya, aku menyampah dengar lagu ini. Altimet mempunyai banyak lagu hit yang sering keluar dicorong radio, tapi lagu ini tidak termasuk dalam golongan lagu hit tersebut.

Tapi aku agak terkejut bila mengetahui yang ramai yang tidak tahu bahawa lagu ini adalah lagu sampling daripada lagu Sweet Dreams (Are made of This) nyanyian Eurythmics yang diterbitkan pada tahun 1983. 


Mungkin Altimet perlu belajar cara membuat cover song dari producer Sucker Punch.



Right Round


Ini satu lagi contoh sampling. Lagu Right Round dari Flo Rida ini (lagu ini annoying bagi aku. Maaf kepada peminat Flo Rida jika kamu terasa) adalah sampling dari kumpulan bernama Dead or Alive (yang juga annoying) yang bertajuk You Spin Me Round (Like a Record).


Lagu ini asalnya di-release-kan pada tahun 1984. Flo Rida sampling lagu ini untuk lagunya Right Round pada tahun 2009.

Anyway, both song is annoying. So, I don't give a damn with both song.


Take On Me


Semasa lagu ini di-release-kan pada tahun 2000, aku masih bersekolah dalam tingkatan 4. Puas aku cuba terangkan pada kawan-kawan aku yang lagu ini sebenarnya lagu lama. 

Sayangnya, Youtube hanya wujud 5 tahun selepas peristiwa ini, jadi aku pun tidak dapat mahu tunjuk pada kawan aku video di bawah ini.


Lagu ini asalnya dinyanyikan oleh sebuah kumpulan yang berasal dari Norway, A-Ha. Lagu ini di-release-kan pada 16 September 1985. Lagu ini berjaya menduduki tangga pertama Billboard Chart pada bulan Oktober.

Video musik ini merupakan arahan Steve Barron. Video ini berjaya merangkul 6 anugerah di MTV Music Video Awards dan menjadi salah satu muzik video ikonik dan menjadi muzik video yang merevolusikan video muzik selepas kehadiran video muzik ini.

Dan lagu ini merupakan salah satu lagu kegemaran aku.


Antara Hujan dan Airmata

Apa kata kalau aku tutup entri kali ini dengan lagu yang penuh nostalgia ini dari artis tempatan bertahap lagenda ini.

Lagu Antara Hujan dan Airmata adalah antara lagu lama yang sering diputarkan di radio. Tetapi, radio Sinar.Fm ataupun Era.FM sering memutarkan lagu ini versi Saleem Iklim.



Penyanyi asal lagu ini sebenarnya ialah Sudirman Haji Arshad.



Aku pelik juga kerana lagu versi Saleem yang selalu diputarkan di radio. Secara jujurnya, lagu veri Sudirman lebih sedap didengar berbanding versi Saleem. Suara Saleem terlampau leper jika dibandingkan nyanyian Sudirman dalam lagu asal.

==========

Ok. Cukup sampai di sini sahaja. Sebenarnya ada banyak lagi lagu yang aku boleh tulis. Tapi malas aku mahu menaip panjang lebar. Sekian buat masa sekarang.

Bagi generasi baru, bawak-bawaklah dengar lagu dari generasi lama. Tak semua lagu dari generasi lama membosankan.

Dan kepada generasi lama, dengarkan juga lagu-lagu baru yang ada. Tak semua lagu suck ass macam lagu Justin Bieber.

10 comments:

DaHLia said...

Baru tau maksud cover song...pelik gak masa dgr ally sebut masa final mentor 5 malam tadi ..ni baru tau..thanks..

Setuju sangat, lagu hujan dan air mata allahyarham sudirman sememangnya lebih sedap didengar

Amirul (aremierulez) said...

Yup. Versi asal arwah sudirman lebih "makan dalam' feel dia..

hydrogel said...

Not all cover songs are bad. i do favour Aku Masih Setia by Dia Fadila rather than the original one.

Amirul (aremierulez) said...

Aku pun tak tulis semua semua cover song tak bagus. Cuma aku nak terapkan lagu yang ra,ai tak tahu sebenarnya lagu tu cover song, bukannya original song

Joey said...

masa glee nyanyi dont stop believing duluuu, masa mula2 episod pilot dulu aku ingat tu lagu dorang!!!!

matila x tau beza cover song


p/s Glee cam dah kurang sket. Tgh lyn Pretty Little Liars. Aria sgt comel, and that lesbi is smoking hot!!...mcm x sangka aku bleh tertarik...hahaha

Amirul (aremierulez) said...

Joey:
Dont Stop Believing tu lagu Journey kalau tak salah aku. Aku pernanh dengar versi original.

Dalam Glee, semua cover song. Kecuali 2 lagu yang diorang nyanyi masa regional final tu.

Kat mana kau layan Pretty Little Liars? Aku ada baca jugak sinopsis cerita tu. Nampak macam menarik

Joey said...

TV8. atau 8TV.

Hari senin jam 10.30. Lepas NCIS. BP ada 8tv kan???

Citer dia adalah gabungan Desperate Housewives campur gossip Girls, kalau ko layan dua ni...bleh masuk kot.

Amirul (aremierulez) said...

Damn it!
Macam mana aku tak tau dah keluar kat 8TV ni.
Dah berapa episod dah?

Joey said...

baru 2 episod. blum jauh lagi. still bleh kejar.

Amirul (aremierulez) said...

Ok
Cun

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...