Belilah Novel Aku!!!!

Monday, May 2, 2011

...Dan Industri Muzik Malaysia Kini Mempunyai Bahan Gelak Baru

Sebelum ini, aku ada terbaca di blog Una Berry tentang seorang perempuan yang dress up like Justin Bieber, dan mengaku yang dia memang sudah pun dress up seperti itu sebelum kemunculan Justin Bieber.


Perempuan ini tak mengaku yang dia peminat Justin Bieber, dia memang sudah dress up seperti itu. Aku facepalm melihat karenah perempuan ini. Masa itu aku terfikir, "harap-harap tak de lah orang yang jenis suka tiru identiti macam ni ada dekat Malaysia."

Nampaknya mimpi buruk aku sudah menjadi kenyataan.

Mula-mula, muncul sebuah girl band yang dikenali sebagai Gula-Gula.



Aku tak pasti adakah lagu mereka sudah di-release-kan di radio, tapi menurut apa yang aku baca, mereka menyanyikan lagu berentak K-Pop. Yes! Korean Pop, not Kedah Pop.

Kemudian, perkara tersebut menjadi semakin buruk. Muncul pula sekumpulan boy band, yang menggelarkan diri mereka 24:7 dan juga mengaku mereka juga membawa rentak K-Pop.



Ok. Aku tak kisah kalau kamu nak tiru bunyi muzik mereka. Aku tak kisah kalau kamu nak menyanyi lagu yang sama rentak dan sama genre seperti kumpulan K-Pop di Korea. Tapi, bila kamu meniru penampilan mereka bulat-bulat, ini satu penghinaan kepada diri sendiri dan industri Malaysia.

Gula-gula, sekumpulan perempuan genit yang berpenampilan seksi, mengenakan hot pants, sama seperti artis K-Pop. Secara jujurnya, satu-satunya sebab aku menonton video klip kumpulan K-Pop perempuan adalah kerana penampilan seksi mereka. 

Yes! Jujur aku katakan di sini, aku tak minat pun lagu mereka, hanya keseksian mereka yang menarik perhatian aku.

Tapi, bila mereka, (Gula-Gula) cuba meniru cara berpakaian mereka, aku facepalm. Pertama, kenapa mereka perlu meniru cara kumpulan K-Pop berpakaian? Cara berpakaian seperti itu adalah identiti mereka, jadi kenapa perlu meniru identiti mereka?

Sama seperti Justin Bieber. Rambut adalah trademark beliau. Bila ada yang meniru gaya rambut beliau, pasti orang akan berkata, "Hek eleh, tiru gaya Bieber pulak!" 

Benda yang sama terjadi pada Gula-Gula. Lagipun, kaki kamu semuanya tak lawa seperti artis K-Pop itu. Ketahuilah wahai kamu semua Gula-Gula, yang perempuan yang memakai skirt pendek dan hot pants adalah perempuan yang mempunyai kaki yang cantik. Kalau setakat biasa-biasa sahaja kaki kamu, gunakanlah cleavage kamu untuk menarik perhatian orang.

Dan 24:7... Dude, what the fuck are you thinking? Apa kejadah kamu dress-up mcam itu? K-Pop? Seriously, you all just look like a bunch of a gay group.

Aku tak faham kenapa kumpulan ini beria-ia mahu dress-up sedemikian rupa. Kalau kamu betul-betul mahu menyanyikan lagu bergenre K-Pop, fine. Tak de hal punya. Tapi kenapa perlu meniru gaya pemakaian 100% sama dengan kumpulan K-Pop di Korea?

Kalau mahu jadikan cara pemakaian kumpulan K-Pop sebagai bahan rujukan, itu tak salah. Tapi bila kamu tiru 100% cara pemakaian mereka, itu yang salah.

Dan bagi aku, mereka bukan sahaja meniru gaya pemakaian, tetapi mereka telah salah tiru sehingga kan menjadi.... Pelik! Rasanya, aku tak pernah tengok kumpulan K-Pop lelaki dress up dan membuat posse seperti di bawah.

Amaran!
Hati-hati. Jangan ludah skrin laptop anda selepas
melihat gambar di atas

Pengajarannya, boleh menyanyi lagu yang bergenre K-Pop, boleh juga menjadikan kumpulan tersebut sebagai rujukan untuk cara berpakaian, tapi tiru 100%, dan kemudian tersalah tiru, bakal menjadi bahan kutukan orang ramai di masa hadapan.

Amaran!
Hati-hati. Jangan tendang skrin laptop anda selepas
melihat gambar di atas

Ok. Tak payah nak pose buat-buat muka comel boleh tak? Macam sial, tahu tak? Lagi-lagi si lahanat yang pose angkat tangan atas kepala sambil tersengih tutup mata tu. Buat aku rasa macam nak tendang laptop pulak dibuatnya.

Ok, aku ada soalan sikit untuk semua peminat K-Pop di Malaysia.

25 comments:

Lylee said...

gula-gula tu boleh tahan lagi la tgk walaupun rasa nak tutup laptop terus.

yang tak tahannya 24:7 tuh. ape kejadahnye. geli lah wei pose macam tu. tak comel langsung okeh. hensem pun tak. bluehhhh~!

bulussan said...

Muntah bai... ngeri sial... hahahaha

una berry said...

haih, kesian aku tengok mak cik2 gula2 tu
kaki xkurus n panjang xpayah la berangan nak follow SNSD. serius seksa melihatnya. dah macam minah siam nyanyi lagu serabut weh tu. heh

please la 24:7, korang ni sawo matang. bukan putih mulus cam Super Junior tu. tak payah nak dress up cam dorang sangat la. aku setuju dgn kau, nampak macam gay. gay pun lagi macho agaknya.huh

Amirul (aremierulez) said...

Lylee:
Mereka ni, trying to hard. Akhirnya, jadi macam ni. Haish..

Bulusan:
Tau tak pe. Aku pun tabah je menaip entri ni tau. Hahaha


Una Berry:
Aiseh! Betul la. Patut aku comparekan Gula-Gula ni dengan minah siam serabut tu. Baru kena. Haha!

punchdrunk lovesick said...

aku nk maki je..tp x sanggup beb..xcukup nnt ruang comen ni..lg 1 aku xnk tambahkan dosa tangan lak..ok semalam tanagn aku wat dosa..terpegang tetek owng dlm shoping mall..dan rs bernafsu hingga nk pegang lg..yg terpegang 2 xdosa,yg bernafsu n nk pegang lg 2 yg berdosa..hhahhahah..ygb geng2 jantan 2 ..ko tangkap sekor2 pastu sunatkan sekali lg..xpon....arggg xsanggup nk tulis tp nk tulis gak...hahahah..ko masukkan kepala dyeowg dlm jubo kwn2 dyeorng..so nnt jd sebaris la..kepala dlm jubo..yg depan sekali ko masukkan kepala dye dlm jubo babi..hah..kan nmpak lg elok...kalo dyeowng wat post mcm 2...k-pop ka,j-pop ka,w-pop ka,pop puki mak dyeowng ka..wa beli album dyeowng..yg penting kulit album wat mcm yg aku suruh wat td...hahahahah...hah kan dah panjang aku comen!!!!

puteri ain said...

gula - gula ..
first time dengar ni.. hehe

Amirul (aremierulez) said...

ABC:
Cilakak lu! Lu punya komen memang tak boleh blah. Hahahaha!

Puteri Ain:
First time dengar? Consider kali ini hari malang buat anda. hahahaha!

zool said...

macam-macam hal skg ni.. tiru abis plak tu. yg tunjuk bdn kalau bdn cam fahrin ke aaron aziz ok gak.. ni cekeding

BeaN MorENo said...

satu je komen untuk kumpulanan ni iaitu jangan jadi bangang haha

sufian said...

mcm syial arr komen lu abc..haha
tp gula2 tu mcm nak jual drumstick jea.aku xtau kemunculan grup2 ni,cemane kau tahu hah mirul?

Amirul (aremierulez) said...

Zool:
Ni semua model badan kering, standard majalah Mangga la. Bdan kering tapi nak pose kat swimming pool

Bean Moreno:
Terlambat nasihat kau. Dah jadi bangang pun

Yan:
Komen ABC memang celaka!

Dekat Beautiful Nara. Ada member aku post gambar 24:7 ni kat Fesbuk. Terus aku cari

Jue said...

wakakakaak.. siyes nak nak terjun bangunan je rasanye pas tgk gambo tu.. kehkeh

entry psl derang: Kami bukan lagi KPOP tapi MPOP dan kami kini bergelar MAX 247 bukan 24:7

Haz Issac said...

geli siot tgk 24:7 tuh.. aku boleh gelarkan dorg ni group gay la. haishh!

punchdrunk lovesick said...

comen 2 jujur dari hati wa yang muni seperti son goku

Knight of Night said...

24:7...gay boyband....geli dowh...rase nk muntah...

Kaio said...

kenapalah aku baca post ni??? damn!! damnn!! sungguh shitt lelaki2 di gambar tersebut.. shittt!!

alien said...

aku rasa nak muntah tgk laki2 itu..
dan aku rasa nak gelak tengok perempuan itu..
ahahahai~
krisis identiti betul mereka ni

Paria Perawan said...

pale B***h dorang!
ahahhahahaha
mcm nk body je.
baik xyah nyanyi
klu takat nk publisiti baik belakon je.
gaya lebih.

Amirul (aremierulez) said...

Jue:
Jangan! Jangan terjun KB Mall!!

Haz Issac:
Semua orang memang dah gelarkan macam tu.

ABC:
Komen kau memang jujur. Tapi hati kau suci macam Goku? Nah!!

Amirul (aremierulez) said...

Knight of Night:
Sabar Batman! Apa lagi, musnahkan la diorang ni wahai Batman.

Kaio:
Consider yourself unlucky

Alien:
Tu la. Diorang tak jumpa identiti diorang lagi ni. Tapi ras2 nya, meman gsampai bila2 tak jumpa jawab nya.


Paria Perawan:
Kau kalau nak mencarut, tak payah nak censored, blog aku membenarkan mencarut.

Lagi2 kalau kau mencarut kat mereka2 ni. Hahaha...

Joey said...

wakakakakakaka...apa lagi majalah mangga sudah ada stock tiga bulan berenang untuk kesihatan yer...


aku rasa yang mcm2 ni la guna bahasa chumel giller...macam..

dah mam lom?

gorjes nyer...wakakakaka

mana kau tau kumpulan2 majalah neh...hehehe


Ok. Let's try dari sudut pandang lain pula. Why bila benda2 international dilocalkan kita selalu kutuk?? Yes, it was stupid, but if they were truly Korean, takdenyer kita mengutuk kaw-kaw kan???

Samalah bila sinetron, ramai jer yang suka, tapi bila Malaysia buat ala2 sinetron, mula lah..tak logik la ...apa la...

p/s apa pun aku nak sambung gelak..wakakakakakaka

Amirul (aremierulez) said...

Joey:
Sebab apa kena kutuk? sebab diorang dah la tiru, lepas tu tiru tak menjadi pulak tu. Kira macam fail imitation.

Kalau nak tiru yang orang luar, dan tiru yang ok, aku tak de hal.

Tapi kalau tiru yang macam haram jadah, lepas tu diorang ubah lak dress up tu macam haram ditambah dengan posse konon nampak comel, memang jadi haram jadah la.

Kalau betul nak buat boyband, at least tiru la macam BSB tu ke, Boyzone ke, Take That ke. Ok jugak.

Ini dah la tiru K-Pop, lepas tu tiru tak menjadi pulak.

Sinetron? Damn! aku tak suka. Aku lebih rela tengok Gerak Khas & rOda2 Kota Raya dari tengok sinetron bodoh tu

Amirul (aremierulez) said...

Oh ya..
Kalau nak tiru lagu genre K-Pop, tak de hal.

Tapi tiru cara pemakaian & fail untuk tiru sampai dah jadi macam group pondan, epic fail!

Anonymous said...

cari kt you tube x jumpa ... ada ke? .. nk tgk layak x jadi artis?

Amirul (aremierulez) said...

Anonymous:
Diaorang belum ada lagu. Tapi ada video diorang practice menari

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...