Belilah Novel Aku!!!!

Wednesday, August 24, 2011

Balik Kampung Part 2

Kesinambungan dari entri lepas....

"Raya ni kamu balik kampung tak, Mirul?"

"Kampung kamu kat mana?"

"Bila kamu balik kampung?"

Itulah soalan lazim yang aku dengar dari rakan sekerja aku menjelang raya ini. Balik kampung adalah sesuatu yang sangat lazim di hari raya. Hilang satu punca nikmat hari raya kalau tak pulang ke kampung halaman.

Tapi sampai bila tradisi ini akan bertahan?

Saban tahun, anak muda yang tinggal di desa mula meninggalkan kampung halaman dan berhijrah ke bandar besar (termasuk aku) untuk mencari pekerjaan. Pada hari raya, mereka pulang ke kemapung halaman. Maka timbullah istilah balik kampung.

OK. Katakanlah semua anak muda di desa lepasan universiti meninggalkan kampung halaman untuk mencari pekerjaan di bandar. Jadi tinggallah kedua orang tua mereka di kampung. Anak muda pulang ke kampung untuk melawat ibubapa mereka. Anak muda yang berasal dari kampung semuanya sudah bermastautin di bandar.

Tapi kita tahu kekuasaan Allah. Satu hari nanti, ibubapa mereka akan pergi meninggalkan alam ini. Apabila kedua orang tua tersebut sudah tiada lagi, maka anak muda yang sudah bermastautin di bandar itu tidak lagi pulang ke kampung kerana sudah tiada siapa yang mereka mahu jenguk.

Adakah dengan ini istilah balik kampung akan pupus?

"Tapi Mirul, macam mustahil je semua orang nak pindah ke bandar. Mesti ada lagi yang nak tinggal dekat kampung kan?"

OK. Mungkin betul juga. Mustahil semua anak muda mahu meninggalkan kampung halaman dan bekerja di bandar. Tapi istilah 'balik kampung' masih boleh pupus dengan satu lagi cara.

Selain dari pulamg menjenguk ibubapa dikampung, apakah lagi perkara lain yang menyebabkan warga kota rindu untuk pulang ke kampung halaman?

Ya. Tepat sekali. Suasana kampung.

Suasana di kampung sangat jauh berbeza dengan suasana di bandar. Di bandar, segalanya bergerak dengan pantas. Kalau kau lambat, kau bakal tercicir. Masing-masing dalam tekanan untuk mencapai cita-cita di bandar.

Berbeza dengan dikampung, kehidupan dikampung lebih perlahan. Lebih aman. Penduduk kampung dalam menjalani hidup dengan hati yang tenang tanpa tekanan.

Di kampung, udaranya lebih segar berbanding udara di kotaraya yang penuh dengan asap kereta, jerebu dan lain-lain lagi asap & angin yang tidak diketahui asal usulnya.

Suasana yang kampung yang lebih tenang, dengan sawah yang terbentang luas, air sngai yang sejuk dan segar berbanding air paip, dan sikap kejiranan yang ada dalam penduduk kampung adalah beberapa perkara yang menjadikan kampung sebagai escapism buat warga kota yang tension melalui tekanan hidup di bandar.

Tapi apa akan jadi jika satu persatu ciri-ciri kampung ini lenyap?

Kebanyakan kampung kini melalui modenisasi tanpa sedar. Kebanyakan rumah tradisi kampung yang diperbuat dengan papan mula digantikan dengan rumah batu.

Pokok-pokok getah dan kelapa sawit kini sudah berubah menjadi lebuhraya.

Sungai yang mengalir deras dengan air yan gsejuk dan menyegarkan kini tidak ubah seperti sebuah parit sempit & kotor.

Tiada lagi lembu dan kerbau kelihatan di kampung. Yang ada hanyalah kucing, anjing dan babi hutan yang sering sesat dan masuk ke dalam rumah Pak Samad.

Jika perkara-perkara ini terjadi, adakah masih wujud kampung? Akan meriahkah aktiviti 'balik kampung' jika kampung berubah menjadi sedemikian rupa? Masihkah ada nikmat balik kampung lagi?

Tidak mustahil satu hari nanti istilah balik kampung bakal dilupakan dan menjadi salah satu perkara sejarah dalam hidup manusia. Perubahan mengubah manusia. Modenisasi mengubah sosial dan tempat tingaal seseorang manusia.

Diharap kampung-kampung di Malaysia masih mampu dikekalkan supaya tradisi balik kampung menjadi sesuatu yang lebih bermakna, bukan hanya sekadar pulang menjenguk keluarga di kampung semata-mata.

Jadi, raya tahun ini kamu dapat cuti tak? Beraya di mana kamu tahun ini?

8 comments:

una berry said...

tula, kampung skang pun dah rumah batu
kadang2 rindu kat rumah kayu walaupun tak secantik rumah batu

Amirul (aremierulez) said...

Una Beey:
Tu la. dah hilang semua keistemewaan kampung

pjah said...

kalo bleh..aku nk duduk kat kg je..tenang aman damai.mandi waktu matahari tepacak kat ats kpla pon sejuk giler..

p/s:tahun ni tahun last aku dpt beraya masa 1syawal ngn family...next yer..beraya kat hspital la..

Amirul (aremierulez) said...

Pjah:
Yup. Kampung sangat sejuk.

Kamu ni nurse ke? ke kamu ni doktor?

pjah said...

nk jd doktor..kene smbung study 6thun lagi..hehehe.
aku nurse la..

Amirul (aremierulez) said...

Pjah:
Oho.. Tak pe... Banyak2 kan bersabar. Nanti dah jadi senior nurse, boleh la mohon cuti

Joey said...

kampungku..err..i prefer the term hometown (Wah!) adalah jauh on the otherside.

Dan seperti biasa cuti aku seminggu..Yeay :)

Amirul (aremierulez) said...

Joey:
Kau balik Sabah ya? kirim salam kat sumandak2 yang hot. hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...