Belilah Novel Aku!!!!

Monday, October 3, 2011

Cerita Dari Sudut Lain #4: Kelab Jiwa Luka

Nota: 
Cerita Dari Sudut Lain bukanlah entri bersiri. Tetapi hanyalah entri yang merupakan himpunan cerita pendek yang aku tulis. Ia hanyalah rekaan semata-mata, tiada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia.

============



Lokasi: Kuala Lumpur
Tempat: Sebuah bilik yang penuh dengan kerusi khas untuk perjumpaan atau mesyuarat
Waktu: Petang Ahad

Khalid:
Apa khabar semua? Saya Khalid. Pengerusi untuk perjumpaan pertama Kelab Jiwa Luka.


Semua:
Hai Khalid!


Khalid:
Nampaknya kita berjaya mengumpulkan 4 orang sahaja untuk hari ini. Tak apa. Saya yakin jumlah ahli yang akan menyertai kelab ini akan bertambah dari masa ke semasa.

Baiklah. Saya yakin kamu dah berkenalan antara satu sama lain. Tapi saya yakin kamu cuma kenal nama kamu sahaja, tapi tidak mengenali masalah yang dihadapi antara kamu.

Saya nak kamu seorang demi seorang bangun dan perkenalkan diri kamu dan cerita latar belakang kamu serna sedikit dan terangkan kenapa kamu boleh berada di sini.


Taufiq:
Hai, semua! Saya Taufiq. Saya berumur 27 tahun. Saya seorang eksekutif di sebuah syarikat swasta.


Semua:
Hai, Taufiq!


Taufiq:
Saya sebenarnya baru ditinggalkan oleh tunang saya semasa hari pernikahan kami. Semasa kami nak bernikah, saya dapat tahu dia sudah melarikan diri dengan lelaki lain. Dah 3 bulan berlalu, tapi sampai sekarang tak tahu khabar berita dia.


Semua diam sambil menggelengkan kepala. Sedih dan terharu mendengar luahan Taufiq.


Khalid:
Baiklah. Bersabar ya, Taufiq? Kita di sini untuk membantu kamu untuk menghadapi detik-detik ini dengan lebih kuat dan bersemangat. OK. Seterusnya, sila perkenalkan diri?


James:
Hai. Saya James Wong. Saya berumur 30 tahun.


Semua:
Hai, James!


James:
Saya baru mendirikan rumah tangga setahun yang lepas. Saya dah mengenali isteri saya semenjak saya dan isteri saya berkenalan semenjak kami berjumpa pertama kali sebagai pekerja yang baru masuk kerja di syarikat yang sama, 6 tahun lepas.

Pada 2 bulan pertama perkahwinan kami, semuanya OK. Entah kenapa, kemudian semuanya berubah. Dia dah mula menghindari saya. Saya dan dia bagaikan dua orang asing yang tinggal sebumbung. Saya tak tahu kenapa.

Rupanya, ex-boyfriend dia dah datang balik selepas 2 bulan kami berkahwin. Ex-boyfriend dia sedang menggoda dan meracuni fikiran dia supaya meminta penceraian. Tolonglah! Saya sayangkan isteri saya tu.


Khalid:
Sabar, James. Kita bersama akan membantu James menyelesaikan masalah James ni. Ok, seterusnya?


Sabri:
Saya Sabri. Umur saya 35 tahun.


Semua:
Hai, Sabri!


Sabri:
Saya sudah 8 tahun berkahwin dengan isteri saya. Kami dikurniakan 2 orang anak perempuan. seorang berumur 7 tahun, seorang lagi 4 tahun.

Rumah tangga kami tak pernah mengalami sebarang masalah, sehinggalah 3 minggu lepas. Semasa ulang tahun perkahwinan kami, saya membawa dia pergi makan malam di sebuah restoran eksklusif.

Semasa makan malam tersebut, tiba-tiba doia meluahkan perasaan hatinya. Dia kata, "Saya dah tak sayangkan abang lagi. Sudah ada lelaki lain yang mencuri hati saya."

Terdiam saya masa tu. Saya rasa macam nyawa saya dicabut. Jiwa saya bagaikan mati. Sedih saya dengar luahan hati isteri saya tu.

Tolonglah saya pujuk isteri saya. Bukan untuk saya saja, tapi untuk anak-anak saya juga.


Khalid:
Tenang, Encik Sabri. Saya faham perasaan hati Encik Sabri. Bersabar. Kami akan membantu untuk membantu encik menyelesaikan masalah encik. Ok, next?


Shafiq:
Hai. Saya Shafiq. Saya berumur 24 tahun.


Semua:
Hai, Syafiq.


Syafiq:
Sebenarnya... Hhhmm...


Khalid:
Jangan segan-segan. Ceritakan masalah anda.


Syafiq:
Sebenarnya, saya ada 3 orang awek sekarang ni. Saya tak tahu nak pilih yang mana satu. Boleh tak encik-encik semua tolong saya pilihkan mana satu yang terbaik?


Syafiq pun dibelasah oleh semua ahli perjumpaan tersebut dan telah diharamkan untuk menyertai perhimpunan tersebut.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...