Belilah Novel Aku!!!!

Wednesday, November 9, 2011

Hari Raya Haji dan Politik

Hari Raya Haji datang lagi.....

OK. Sebenarnya Raya Haji dah lepas. Aku tahu, kamu pun tahu. Tapi aku nak bercerita juga tentang Raya Haji.

OK. Aku mulakan sekali lagi.

Hari Raya haji datang lagi. Dan seperti tahun lepas, aku ada mendengar berita yang membuatkan aku facepalm.

Dulu negeri ini dikuasai oleh kerajaan BN. Pada pilihanraya umum yang lepas, negeri ini jatuh ke tangan pembangkang.

Bila sesebuah negeri jatuh ke pihak lain, maka secara automatik segala organisasi di negeri tersebut akan berubah. Ketua kampung, penghulu, dan sewaktu dengannya akan berubah tangan kepada pihak yang baru menang. Begitu juga AJK surau dan masjid.

Begitulah yang terjadi kepada negeri yang kini dikuasai oleh pembangkang ini. AJK dalam masjid kawasan negeri ini sudah berubah dan kini kebanyakan yang duduk di dalam AJK masjid tersebut adalah pro pembangkang.

Maka, Raya Haji pun tiba. Seperti biasa, bila Raya Haji tiba, aktiviti mengorbankan lembu akan dijalankan.

Yang membuatkan aku facepalm, orang-orang BN tak mahu terlibat dengan aktiviti korban tersebut. Kenapa? Sebab itu aktiviti yang disusun oleh AJK yang pro pembangkang. Jadi orang yang pro kerajaan tak mahu terbabit dalam aktiviti korban yang dilakukan di masjid kelolaan AJK pro pembangkang.

Yang lebih membuatkan aku membuat double facepalm, mereka siap buat acara korban sendiri pula. Acara korban khas untuk penyokong-penyokong kerajaan sahaja. Dengan kata lain, dalam satu kawasan ada dua acara korban.

Mereka tak nak turut serta hanya kerana mereka berlainan ideologi politik. Ini satu situasi yang menyedihkan. I haz a sad.

Yang pro pembangkang, jangan senyum-senyum bila baca apa yang aku taip di atas dan terus berkata "Penyokong BN memang macam tu!" Kamu pun sama juga. Ada juga aku dengar penyokong pro pembangkang tidak mahu turut serta dalam aktiviti yang direncanakan oleh pro kerajaan, dan aktiviti itu adalah untuk rakyat. Jadi kamu pun sama sahaja.

Inilah yang terjadi apabila masing-masing terlalu taksub dengan politik.

Politik sepatutnya tidak menjadi point utama untuk membezakan manusia. Ia hanyalah ideologi. Tak patut kita 'tidak sebulu' hanya kerana kita menyokong parti politik yang berlainan.

Apabila datang aktiviti-aktiviti yang aku nyatakan di atas pun menjadi mangsa politik, ini memang betul-betul menyedihkan. Apakah lagi apabila aktiviti korban juga menjadi mangsa keadaan politik.

Come on lah! Acara korban itu acara dalam agama. Dan kalau politik telah mengatasi agama sehingga buat korban pun nak diasingkan mengikut parti politik, aku juga tak tahu apa lagi nak dikata.

Aku rasa, tak mustahil nanti wujud masjid yang berbeza mengikut parti, sekolah berbeza mengikut parti, universiti berbeza mengikut parti, kedai makan berbeza mengikut parti dan sebagainya.

Kadang-kadang aku rasa, ketaksuban berpolitik orang Malaysia mengatasi negara-negara orang putih di luar sana. Oh, Malaysia ku. Apa nak jadi dengan kamu?

Kononya mahu buat 1Malaysia, mahu bersatu padu antara melayu, Cina dan India. Melayu dengan Melayu pun tak boleh nak nak bersatu, inikan pula nak bersatu dengan bangsa lain. Dream on!

Bukankah bagus kalau kita tolak ideologi politik semasa aktiviti korban dan aktiviti-aktiviti lain dan boleh bekerjasama dengan baik. 

Gambar di bawah sebagai contoh. Ideologi politik diketepikan dan sama-sama turut serta dalam acara korban.

Maksud sebenar bersatu

Semoga cerita korban asing-asing ikut parti politik ini tidak timbul lagi pada tahun hadapan. Juga tidak timbul dalam acara-acara lain juga.

3 comments:

pjah said...

isu solat 2 imam dalm 1 masjid ape kes bro?
acu ulas sikit..lebih kurang je kan dengan isu yg bro smpaikan ni kan..kan..kan..

h A n Y S said...

aha..bukan situasi tu aje,

baca sini..:

http://www.hanysnajib.com/2011/08/kesan-kepada-mereka-yang-kuat-berparti.html

Amirul (aremierulez) said...

Pjah:
Yup. Kes 2 imam 1 masjid ni paling famous. Semua orang tahu kes ni.

Entah le. Lepas ni apa nak jadi pulak lah agaknya

Hanys:
Ok. Alibubu ni sape?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...