Belilah Novel Aku!!!!

Wednesday, January 18, 2012

Review Buku: Pompang Pompang


Untuk sessi review buku kali ini, aku akan mereview sebuah blook, entri di blog yang dibukukan (blog + book) hasil nukilan Jarr Nadjmuddean, yang bertajuk Pompang Pompang.

Buku ini berdasarkan beberapa entri yang pernah diterbitkan di blog peribadi beliau. Kiranya buku ini adalah koleksi entri beliau tak terhebatlah. Macam album kompilasi yang artis buat bila album mereka makin lama makin tak laku dan cara menarik peminat membeli kembali album mereka adalah dengan membuat album kompilasi lagu-lagu mereka yang terhebat namun akhirnya anak muda hanya mendownload album tersebut melalaui internet.

Celaka panjang apa jadah yang aku bebelkan ni?

Namun begitu, kompilasi entri ini bukan bermakna yang blog beliau sudah kekurangan pembaca. Tidak sama sekali. Malahan, pembaca blog beliau adalah 4-5 kali ganda lagi banyak dari blog aku ini.


Apa ada dengan Pompang Pompang?

Pompang Pompang adalah himpunan entri terbaik dari blog peribadi Jarr Nadjmuddean. Terdapat pelbagai jenis aneka dan genre cerita dalam blook Pompang Pompang ini.

Ada kisah benar penulis seperti kisah beliau menipu ketika puasa, main mercun buatan sendiri dan kisah kehidupan penulis di kampung bersama atok beliau.

Ada juga kisah fiksyen. Kisah cinta antara seorang pembantu makmal dan seorang cikgu sains. Kisah seram iaitu kisah kain dalam Mak Temah, kisah delima seorang penjual nasi lemak iaitu kak Sabariah Nasi Lemak RM 2.80 dan kisah Basiron.

Pendek kata, buku ini agak variety genrenya. Membaca blook Pompang Pompang yang bervariasi genre ini bagaikan menonton filem Ragam P. Ramlee, ada segmen muzikal, ada segmen drama komedi (Mintak Nombor) dan ada segmen drama serius (Damaq).


Bahasa/Penulisan

Jarr Nadjmuddean menggunakan campuran Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris (ada sikit-sikit) dalam blook ini. Bahasa Malaysia yang digunakan bukanlah Bahasa Malaysia Skema, tapi bahasa pasar seperti percakapan harian kita untuk menjadikan ia lebih realistik, dicampur dengan bahasa carutan yang menjadikan ia lebih menarik. Ada bahasa carutan, barulah feel nak baca kan?

Tidak ketinggalan, penulis juga menulis menggunakan bahasa loghat Terengganu, terutamanya entri kisah kehidupan beliau ketika masih kecil, belum mumuaiz dan tidak mengetahui apa erti inzal. Eh?

Loghat Terengganu yang digunakan adalah loghat yang ringkas dan mudah difahami oleh bukan orang Terengganu. Jadi jangan jadikan ini alasan untuk anda tidak membeli dan membaca buku ini (Chewah! Kemain lagi bodeknya).


Penerbitan

Buku ini merupakan terbitan Lejen Press. Lejen Press merupakan syarikat penerbitan buku indie yang semakin melonjak naik dalam arena dan bidang penerbitan di Malaysia ini.

Aku pernah mengkritik cara penerbitan Lejen Press sebelum ini, dan nampaknya kritikan aku telah membuatkan Lejen Press berjaya memperbaiki kesilapan ketara mereka dan berjaya menerbitkan buku ini dengan lebih kemas (Macamlah ada wakil dari Lejen Press yang baca entri aku yang sebelum ini tu).

Susunan buku ini agak kemas berbanding novel Awek Chuck Taylor, menampakkan kesungguhan pihak Lejen Press untuk lebih serius dalam bidang pencetakan.


Adakah ia berbaloi untuk dimiliki?

Jika anda merupakan peminat hardcore blog milik Jarr Najdmuddean atau memang sudah lama stalk mamat ni tapi tak dapat masuk jarum kerana penulis sudah pun berumah tangga dan sudah pun dikurniakan dengan seorang cahaya mata, maka anda wajib memiliki buku ini.

Kalau anda benci dengan jarr Nadjmuddean, ada pun patut beli buku ini dan kemudian buat upacara bakar buku ini beramai-ramai bersama haters yang lain. Hahahaha!!! Tapi seriuslah, ada ke orang benci dengan brader Jarr Nadjuddean yang cool ni kan? (membodek supaya dapat free kalau beliau terbitkan buku ke-2 beliau nanti).

Kepada sesiapa yang berminat, bolehlah merujuk kepada website Lejen Press ataupun fan page Lejen Press dan fan page Pompang Pompang.

Oh ya. Aku dengar cerita kisah Cinta Penunu Bunsen (kisah percintaan antara pembantu makmal dan guru sains) bakal dibukukan. Kita tunggu tak lama lagi...

6 comments:

pinyu pjah said...

dari bulan 12 aku order..xsampai2 lagi buku ni..check acc lejen press..still on-hold..hohoho..

p/s:brader jar ni super super super super super senoir sekolah aku dulu..lalalala..tu pun aku tau bila dia ada cerita pasal kisah ex keeper tganu dulu..syamsuri mustafa..hohohoho

Amirul (aremierulez) said...

Pijah:
Kau nak aku tanyakan kat Jarr ke pasal buku kau tu?

pinyu pjah said...

boleh jugak..
kalo lambat sngt ,,aku tkut xdpt je sbb aku nk pndh rumah.ti kena tukar alamt lagi..lagi lambt la aku dpt..

Amirul (aremierulez) said...

Kau pakai nama kau kan masa beli tu?

Cuba kau bagi detail. Bila kau bank-in. Berapa banyak kau bank-in

pinyu pjah said...

aku bru je check kat acc lejenpress..completed..posmen ondaway nk antar je..
aku kene tgu abe posmen je la skrang ni ketuk pintu umah aku..
btw..tens bro sbb sudi nk tolong tye..=D

Amirul (aremierulez) said...

Pjah:
Ok. Tunggu dengan penuh kesabaran

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...