Belilah Novel Aku!!!!

Monday, February 20, 2012

Cerita Dari Sudut Lain #5: Kerja Lebih Masa

Jam tepat menunjukkan pukul 5:30 petang.

"Balik!!!' Jerit hati Omar.

Omar mengemaskan meja kerjanya. Dia memasukkan beberapa barang keperluan di dalam begnya dan sedia untuk beredar balik.

Tiba-tiba, dia di tahan oleh bossnya, Khalid.

"Kamu dah nak balik ke Omar?" Tanya Khalid selepas melihat Omar mengemaskan barangnya.

"Tak lah. Saya nak berkhemah dekat sini. Boss buta ke? Tak nampak saya tengah pasang khemah ni?" Jawab Omar di dalam hatinya. Kalau jawab betul-betul macam ini, memang pastilah bossnya suruh Omar kemaskan mejanya terus dan dia tidak perlu menunjukkan mukanya di pejabat esok.

"Ya boss. Saya nak balik." Jawab Omar sopan.

"Kerja semua dah siap?" Tanya Khalid lagi.

"Dah, boss." Jawab Omar pendek.

"Saya tengok awak ni tepat je pukul 5:30, awak terus berkemas nak balik."

"Eemm... Kenapa boss? Salah ke balik pukul 5:30? Bukan ke office hour kita dari pukul 8:30 pagi sampai 5:30 petang je?" Tanya Omar yang mula rasa pelik dengan pertanyaan bossnya.

"Awak tahu tak saya balik pukul berapa?" Khalid menanyakan soalan, seolah pengacara Pop Kuiz menanyakan soalan kepada para perserta.

"Tak tahu, boss. Kan ke saya dah balik tepat pukul 5:30."

"Ha... Tau pun. Saya balik pukul 8:30 malam. Kamu tahu tak kenapa saya balik lambat?"

Omar menggeleng.

"Sebab saya stay back dan cuba memikirkan macam mana nak tingkatkan produktiviti dalam syarikat kita ni. Saya duduk dan terus buat kerja lagi. Saya komitet pada kerja saya, pada syarikat ini dan berkerja keras untuk dapatkan kedudukan saya sekarang. Awak kena fikir tentang syarikat ini. Kalau awak nak gaji besar, awak kenalah stay back. Buat kerja lagi."

"Tapi boss... Saya balik awal ni ada sebabnya."

"Hah! Apa sebabnya?"

"Saya ada anak dekat rumah. Saya balik awal sebab saya nak lah main dengan anak saya. Nak ambik tahu hal anak saya. Nak tahu perkembangan anak saya dekat sekolah. Nak berbual-bual dengan anak dan isteri saya. Saya nak lah luangkan masa dengan keluarga saya."

"Saya keluar kerja awal, boss. Pukul 6:00 saya dah keluar sebab nak mengelakkan jam. Kadang-kadang masa saya keluar, anak saya tengah tidur lagi. Tak kan masa saya balik nanti, saya nak tengok anak saya dah tidur jugak?"

"Lagipun boss, kerja ni sampai bila-bila pun tak kan habis. Kalau boss dah siapkan kerja hari ni, esok ada kerja lain pulak. Mana ada kerja yang akan habis macam tu je."

"Saya nak tanya sikit dengan boss, bila kali terakhir boss berbual dengan anak boss?"

Khalid terdiam. Tiada jawapan yang boleh dilontarkan pada saat itu.

"Baik boss mula fikir pasal anak-anak boss. Kerja-kerja jugak boss. Tapi jangan sampai hal anak-anak boss buat tak tahu. Nanti kita dah mati, doa anak-anak kitalah yang nak menolong kita dalam dalam tu.

"Ok lah boss, saya nak balik dulu. Anak saya dah tunggu dah ni. Bye boss."

Omar pun berlalu pergi. Meninggalkan bossnya, Khalid, yang mula berfikir tentang anak-anaknya yang sudah lama tidak bertegur sapa dengannya.

4 comments:

ReDiculousLy said...

Aku tak keje lebih masa...bleh bermain dengan anak...

Aku setuju pd part keje ni xkan habis...huh

p/s: oops aku tak de anak la...hehe

Amirul (aremierulez) said...

ReDiculously:
Ah! Kau tipu! kau ada anak!

Anak tekak.. anak kunci... Hahhaa

h A n Y S said...

hambek, sekali panjang lebo Omar menjawab. Tapi betol lah tu, KERJA TAKKAN PERNAH HABIS..

Amirul (aremierulez) said...

hanys:
Yup. Kalau kita beria seiapkan hari ni, esok masih ada kerja

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...