Belilah Novel Aku!!!!

Friday, February 24, 2012

Movie Marathon & Bukan Movie Marathon: Man On A Ledge, Ghost Rider: Spirit of Vengeance & Safe House

Tak perlu aku nak membebel panjang-panjang. Straight to the point. Wwwwooohhooo!!


Man On A Ledge

Pada awalnya, filem ini tidak ada dalam senarai filem yang aku ingat tonton selepas aku baca review negatif yang diberikan oleh website Rotten Tomato. Tapi selepas mengenangkan filem Haywire yang diberikan ranking tinggi melangit oleh Rotten Tomato tapi akhirnya buat aku hampir tertidur di dalam wayang, aku tengok juga filem ini. Terima kasih juga kepada kawan aku, Rizuan, yang memberikan galakan untuk aku menonton filem ini.


Man On A Ledge mengisahkan seorang polis (bekas polis?) yang bernama Nick Cassidy (lakonan Sam Worthington) cuba membunuh diri kerana ingin membuktikan dirinya tidak bersalah kerana dituduh mencuri sebuah berlian dan menyebabkan beliau bakal disumbatkan ke dalam penjara selama 25 tahun.

Detektif Lydia Mercer (lakonan Elizabeth Banks) datang sebagai perunding untuk mengelakkan Nick dari membunuh diri. Rupanya Nick bukanlah mahu membunuh diri, tetapi dia hanya mahu mengambil perhatian orang awam dan polis supaya adiknya, Joey Cassidy (Jamie Bell) dan teman wanita adiknya, Angie (Génesis Rodríguez), dapat melakukan sesuatu yang dapat membuktikan yang Nick tidak bersalah.

Apa yang dilakukan oleh Joey dan Angie? Dapatkan Nick mengalihkan perhatian orang ramai sehingga mereka berjaya menjalankan rancangan mereka itu?


Apa yang aku suka:

1. Aku rasa jalan cerita filem ini agak unik. Lagi-lagi kalau penonton langsung tidak membaca review atau menonton trailer filem ini. Filem yang hanya bermula kerana seorang lelaki yang mahu membunuh diri bertukar menjadi satu rancangan rompakan yang sempurna.

2. Walaupun watak utama, Nick Cassidy, menghabiskan masa lebih 50% dari filem ini dengan berdiri di tepi bangunan, tetapi pengarah berjaya menyusun jalan cerita dengan cermat supaya penonton tidak bosan dan hilang minat dengan perkembangan watak sepanjang cerita berjalan.

3. Ada banyak elemen twist pada story line.

4. Angie (Génesis Rodríguez) memang hot!!!


Apa yang aku tak suka:

1. Ending sepeti agak tergesa-gesa. Lebih-lebih lagi scene dimana wartawan terus menyerbu dan bertanyakan soalan pada Nick walaupun pada masa itu keadaan masih kabur dan belum dapat kepastian yang Nick betul-betul tidak bersalah.


Bagi aku, Man on a Ledge berbaloi untuk ditonton. Ada aksi, ada jalan cerita yang menarik, ada sedikit komedi dan ada perempuan hot. Dan filem ini juga sebenarnya menyelitkan elemen kekeluargaan tanpa sedar kepada penonton.

Cepat ke wayang untuk menonton fielm ini. Filem ini sudah agak lama. Mungkin tayangannya pun sudah tidak banyak. Cepat tonton sebelum tayangan ditamatkan. Filem ini tidak akan keluar di Astro First.


Ghost Rider: Spirit of Vengeance

Filem ini juga sepatutnya tiada dalam senarai filem mesti tonton. Tapi oleh kerana kawan aku mengajak dan ingin membelanja aku, aku ikutkan sahaja.



Ghost Rider: Spirit of Vengeance merupakan sequel kepada Ghost Rider. Johnny Blaze (lakonan Nicholas Cage) yang menghilangkan diri (selepas insiden dalam filem pertama berakhir) sedang memencilkan diri di sebuah bangsal/bengkel yang jauh dari manusia kerana dia bimbang jika dia tidak mampu mengawal kuasa Ghost Rider dan mencederakan orang lain.

Johnny kemudiannya didatangi oleh Moreau (Idris Elba), yang meminta pertolongan beliau untuk melindungi seorang perempuan bernama Nadya (Violante Placido) dan anaknya Danny (Fergus Riordan) dari ancaman dari Ray Carrigan/Blackout (Johnny Whitworth) dan Roarke (Ciarán Hinds).


Apa yang aku suka:

1. Secara jujurnya, tiada satu pun yang aku suka dengan filem ini. Bagi aku, filem ini memang membosankan.


Apa yang aku tak suka:

1. Skrip yang ringkas dan boleh dijangka. Langsung tiada twist dalam story line. Jalan cerita yang straight to the point dan mudah untuk dijangka oleh oleh penonton.

2. Scene action dalam filem ini boleh tahanlah. Nak kata teruk, tidak juga. Cuma bila kita sudah pernah tengok scene action yang lebih power, scene action dalam filem ini jadi biasa-biasa sahaja.

3. Nicholas Cage. Ya. Aku rasa sudah sampai masanya Nicholas Cage berehat dari membawa watak adiwira. Dia sudah tua dan tidak sesuai untuk membawa watak sedemikian. Mungkin juga dia sudah hilang aura untuk menjadi seorang hero dalam filem?


Setakat ini, filem ini boleh dikategorikan sebagai filem terteruk pernah aku tngok dalam tahun ini (setakat inilah). Kalau anda betul-betul peminat tegar Ghost Rider, barulah anda pergi tengok. Kalau tidak, lupakan sahajalah.


Safe House

Sebelum aku berceritakan tentang filem Safe House, ada baiknya aku terangkan dulu apa itu Safe House. Secara ringkasnya, Safe house adalah sebuah rumah (menyerupai rumah biasa) yang selamat dan dijadikan tempat untuk menyembunyikan saksi, menjadi tempat persembunyian jika ada ejen yang diburu musuh dan tempat persinggahan sementara sebelum seseorang penjenayah ditangkap dan dihantar kembali ke ibu pejabat.

Safe House bagi sesetengah ejensi perisikan (FBI, CIA) berada di serata dunia (menurut ejensi tersebutlah).


Safe House mengisahkan seorang ejen CIA yang berpangkat rendah, Matt Weston (lakonan Ryan Reynolds), yang bertugas sebagai "housekeeper" yang menjaga salah sebuah safe house yang berada di bawah pengawasan CIA di Cape Town, Afrika Selatan.

Tobin Frost (Denzel Washington), seorang bekas ejen CIA yang dikehendaki kerana menjual maklumat negara kepada musuh, telah ditangkap dan ditempatkan di safe house yang dijaga oleh Matt. Safe House tersebut akhirnya telah diserang oleh pihak yang mahu menangkap Tobin hidup-hidup kerana Tobin mempunyai maklumat senarai pegawai-pegawai kerajaan di Amerika yang mengambil rasuah.

Dalam serangan itu, Matt berjaya melarikan diri bersama Tobin tetapi ejen-ejen CIA yang lain telah mati dibunuh oleh penyerang tersebut. Tobin kemudiannya cuba meracun pemikiran Matt dengan menyatakan ada orang dalam dari CIA yang mendalangi serangan ke atas Safe House tersebut kerana hanya ejen CIA sahaja mengetahui lokasi Safe House dengan tepat.

Adakah benar ada orang dalam dari CIA yang mendalangi serangan tersebut? Ataupun Tobin hanya cuba mengelirukan fikiran Matt untuk melepaskan diri? Dapatkah Matt menjaga dirinya dan juga Tobias?



Apa yang aku suka:

1. Jalan cerita yang agak baik. Punya sub plot lain yang mampu membuatkan penonton bosan jalan cerita filem ini.

2. Denzel Washington menghidupkan filem ini. Nuff said.

3. Jalan cerita yang mendedahkan pegawai korup dalam kerajaan. kalau dekat Malaysia buat macam ni, confirm masuk ISA lah


Apa yang aku tak suka:

1. Aku tak tahu kenapa tapi bila aku tengok, bayangan filem-filem franchise Bourne dalam filem ini. Copy & paste kah?

2. Jika Denzel Washington menghidupkan filem ini, Ryan Reynolds pula agak lost sebagai watak utama. Dia bagaikan kurang fokus dalam filem ini.


Bukanlah satu filem aksi yang terbaik tetapi sekurang-kurangnya ada juga babak yang boleh menimbulkan perasaan berdebar dan drama dalam filem ini. Berbaloi ditonton, lebih berbaloi ditonton dari Haywire

4 comments:

pinyu pjah said...

kesimpulannya..baru semalam aku tgok adnan rempit 2..lame dah xlayan citer melayu..hheehe..

nak kate terbaik..boleh la..maybe boleh pecah panggung lagi kot..hehehe

eh..apesal lak aku review citer ni kat komen ko ek..aishh..=D

Amirul (aremierulez) said...

pinyu pjah:
Last cerita melayu yang aku tengok ialah Songlap, dan aku rasa cerita tu best.

Adnan Sempit ni... Entah la. Tunggu DVD keluar kot? Hehehe

Pejuang Kesenian Extreme said...

Ghost Rider memang sampah bro..Tak best langsung...
Membazir gila duit..
Menyesal tak sudah aku.Tgk 3D pulak tu..aish

Amirul (aremierulez) said...

Pejuang Kesenian Extreme :

Yup. Aku pun hampir2 nak tertengok 3D. Nasib baik tengok 2D je...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...