Belilah Novel Aku!!!!

Friday, March 30, 2012

Bukan Movie Marathon: The Hunger Games

Sudah agak lama aku tak melakukan movie marathon. Aku tak melakukan movie marathon lagi kerana tiada movie yang sesuai untuk digandingkan buat masa sekarang. Mungkin bulan April nanti akan berlaku kembali aktiviti movie marathon

The Hunger Games

Semenjak tahun lepas, trailer filem ini sudah mula ditayangkan sehingga membuatkan aku teruja. Tapi bila aku terbaca satu review dari majalah luar negara yang bertajuk 'The Hunger Games: The New Twilight', aku dah mula risau nak tengok cerita ini. Tapi aku yakin cerita ini berbeza dengan Twilight.



Filem The Hunger Games merupakan adaptasi dari novel yang mempunyai tajuk yang sama, hasil nukilan Suzanne Collins. Novel tersebut diterbitkan pada tahun 2008.

The Hunger Games merupakan salah satu novel dalam siri The Hunger Games trilogy yang mempunyai 3 novel kesemuanya iaitu The Hunger GamesCatching Fire dan Mockingjay. Dengan kata lain, sudah pasti filem ini mempunyai sequel.

Filem ini berlatarkan kisah masa depan, dimana pemberontakan telah berlaku di benua Amerika Utara dan pihak kerajaan berjaya mematahkan pemberontakan tersebut. Kawasan tersebut kemudiannya dipecahkan kepada 12 district. Watak utama cerita ini Katniss Everdeen (lakonan Jennifer Lawrence) berasal dari District 12 yang mana kawasan tersebut merupakan penempatan orang yang miskin dan menjalankan perlombongan arang untuk menyara hidup.

Setiap tahun. The Capitol (ibu negara kawasan tersebut) menganjurkan satu pertandingan yang dinamakan The Hunger Games, dimana 2 peserta dari setiap district (seorang lelaki dan seorang perempuan yang berumur antara 12 hingga 18 tahun) dipilih untuk menyertai pertandingan tersebut. Dalam pertandingan tersebut, mereka perlu berbunuhan dan peserta yang terselamat akan memenangi perlawanan tersebut (sama seperti filem Jepun, Battle Royale).

Adik Katniss, Primrose Everdeen (lakonan Willow Shields) telah diundi sebagai salah seorang peserta The Hunger Games. Untuk mengelakkan adiknya menyertai pertandingan ganas itu, Katniss secara sukarela menawarkan dirinya untuk menggantikan tempatnya. Peserta lelaki dari District 12 ialah Peeta Mellark (Josh Hutcherson).

Katniss kemudiannya meminta kawan baiknya, Gale Hawthorne (Liam Hemsworth), supaya menjaga adik dan ibunya sepanjang ketiadaannya ketika menyertai The Hunger Games. Gale sebenarnya menyimpan perasaan terhadap Katniss, begitu juga Peeta.

Apakah yang terjadi seterusnya? Adakah Katniss akan terpaksa membunuh Peeta untuk memenangi pertandingan tersebut? Bagaimana dia mampu mengharungi cabaran ini?


Secara jujurnya, aku tidak pernah membaca novel The Hunger Games, jadi aku tidak akan membandingkan versi fiel mdan versi novel.

Sesiapa yang pernah menonton filem Jepun Battle Royale, pasti akan membandingkan kedua filem ini kerana ia mempunyai konsep yang hampir sama, tapi aku merasakan Battle Royale lebih ganas berbanding The Hunger Games.

Ada pada sesetengah scene yang aku rasakan ia bergerak agak perlahan, namun tidak membosankan. Scene dimana Katniss menyemadikan mayat Rue, wakil District 11, dan kemudian membuat tanda victory ke arah kamera sehingga membuatkan semua rakyat District 11 mengamuk dan menyerang askar (atau plois) dari capitol bagaikan menggambarkan mesej tentang apa yang sedang terjadi di beberapa negara di benua Afrika dan Timur Tengah.

Malah, penamat pertandingan ini, dimana Katniss dan Peeta cuba membunuh diri bersama supaya tiada pemenang untuk pertandingan tahun tersebut sehingga menyebabkan pihak penganjur terpaksa mengambil mereka berdua menjadi pemenang juga mempunyai mesej tersendiri. Ia bagaikan membayangkan yang rakyat mampu mengubah pendirian pentadbir jika rakyat lebih berani bangkit dari ditindas.

Dan banyak lagi metafora yang cuba disampaikan dalam filem ini. Ada baiknya kamu menonton filem ini sendiri.

Dan aku rasa majalah yang melebelkan The Hunger Games sebagai The New Twilight adalah mengarut. Hubungan cinta 3 segi dalam filem ini tidak sejelas seperti filem Twilight. Gale hanyalah watak sampingan yang hanya muncul di awal dan akhir cerita (tak mungkin lebih banyak dalam sequel akan datang). Malahan, filem ini lebih 'keras' dari Twilight dan banyak metafora yang tersembunyi dalam filem ini.

Oleh kerana ramai yang tanya kenapa aku tak letak rating dalam review aku, jadi mulai sekarang aku akan letak rating.

Rating aku untuk The Hunger Games: 82/100.

Nantikan sequel filem ini pada tahun 2014 (aku rasalah).

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...