Belilah Novel Aku!!!!

Tuesday, March 6, 2012

Tulah Seorang Isteri

Selepas tamat waktu bekerja, aku dan beberapa rakan sepejabat akan melepak dahulu. Bukan apa, masing-masing malas nak merempuh traffic jam. Biar jalan reda sikit, baru balik ke rumah.

"Kau dah kahwin ke?" Tanya Malik kepada Hafiz.

"Dah. Baru je kahwin," Balas Hafiz sambil menyiat Roti Nan Cheese yang terhidang di atas meja.

"Berapa lama dah?" Tanya aku pula

"Baru 8 bulan," Hafiz membalas dengan mulut penuh dengan Roti Nan.

"Dah berisi ke orang rumah kau?" Tanya Malik.

"Belum ada rezeki lagi la. Kalau cukup setahun tak jadi apa jugak, aku nak pergi berubat la," Jawab Hafiz.

"Kau agak siapa yang tak sihat? Kau ke, bini kau?" Tanya aku.

"Mesti la bini aku. Sebelum ni, aku dah pernah mengandungkan 2 ex-girlfriend aku," Jawab Hafiz tenang.
Aku dan Malik buat muka terkejut.

"Hahaha... Relax la. Aku main-main je la. Aku masih teruna masa kahwin. Aku saja je jawab macam tu. Nak tengok reaksi muka korang," Jawab Hafiz sambil ketawa.

Malik buat muka geram sebab tertipu. Aku relx-relax sahaja. Kawan nak buat bergurau. Apa ada hal. Ye tak?

"Aku pernah saja la main-main bukak cerita kat bini aku pasal poligami. Aku kata, kalau aku kaya aku nak kahwin lagi," Hafiz buka topik lain, dan mulut masih dipenuhi Roti Nan.

"Apa bini kau jawab?" Tanya aku.

"Dia kata ok je. Janji aku boleh bagi RM 10 ribu tiap-tiap bulan," Jawab Hafiz.

"Benda tak jadi lagi, boleh la dia jawab macam tu. Cuba kalau dah jadi betul-betul. Mau menangis tak berlagu," Celah Malik. Malik sudah berkahwin, jadi lebih arif dalam hal-hal sebegini.

"Bini aku tu OK je. Dia nak payung emas la tu," Jawab Hafiz sambil gelak besar.

Tanpa disedari, Roti Nan dalam pinggannya terpelanting sehingga jatuh ke lantai. Semua orang dalam kedai memandang dia.

"Hah! Kau tengok tu. Tulah bini kau ni. Sampai terpelanting Roti Nan kau," Kata aku.

"Alamak. Belum kahwin lagi ni. Kalau macam ni, cancel la poligami." Kata Hafiz

Maka perbualan hal-hal tak subur dan poligami tamat selepas Roti Nan mencecah lantai kerana Hafiz takut tulah apa pula yang datang menimpanya selepas ini.

4 comments:

una berry said...

hahaha
hebatnya kuasa sang isteri!

Amirul (aremierulez) said...

una berry:
Haha... Tu la pasal. Tapi dia ni buat macam biasa je lepas tu. Kacau jugak awek lain. Haha

pinyu pjah said...

haha..terus dapt tulah..dasyat2..

Amirul (aremierulez) said...

Pjah:

Tula datan gdenga nsegera. Cash kata orang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...