Belilah Novel Aku!!!!

Wednesday, April 18, 2012

Jiwa Sejuk: Rancangan Realiti Yang Patut Dibuat Di Malaysia

Ini adalah entri yang aku pernah publish pada tahun lepas, dan hari ini aku publish balik. Kira macam siaran ulangan yang selalu Astro buat. Astro yang selalu kamu bayar buat siaran ulangan pun kamu tak marah, tak kan blog yang kamu baca percuma ni kamu nak melenting pulak kan?

Jadi aku memperkenalkan segmen Jiwa Sejuk, di mana aku akan mem-publish-kan semula entri lama atas alasan: (1) Writer's block,  tiada bahan untuk ditaip atau aku agak sibuk (2) Entri ini ada kaitan dengan hari perayaan atau memperingati sesuatu kejadian (3) Ada idea tambahan yang timbul dan ingin aku selitkan kembali pada entri ini (4) Suka hati akulah nak publish balik entri lama, ini blog aku.

Tapi jangan risau, aku ubah sikit (atau banyak) entri ini berbanding yang lepas supaya orang yang pernah baca entri ini tidak rasa tertipu sangat dan lebih update dengan isu semasa.

==========


Rasanya pasti ramai yang masih mengingati rancangan realiti Akedemi Fantasia yang pernah menjadi fenomena satu masa dahulu. Akademi Fantasia Musim ke-9 (AF9) merupakan musim terakhir dalam siri rancangan realiti tersebut, dan dimenangi oleh Hazama.

Media Prima juga sudah menghentikan One In A Million dan Gangstar. Banyak rancangan realiti sudah pun diberhentikan. Nampaknya rancangan realiti tarian Mari Menari juga sudah tidak diadakan oleh Astro lagi.

Punyalah banyak rancangan realiti sudah ditamatkan, tak kan tiada rancangan yang nak menggantikannya?

Di sini, aku ingin memberikan cadangan kepada mana-mana stesen TV untuk membuat rancangan realiti yang aku cadangkan di bawah. Di harap ada stesen TV yang berminat untuk membuat rancangan realiti cadangan aku ini:


Bengkel Rempit

What is this?
Pertandingan realiti mencari Mat Rempit paling kental di Malaysia

Contestant?
Semua Mat Rempit di seluruh Malaysia. Tidak mengira negeri asal, bangsa dan jenis motor yang digunakan.

How it work?
Antara cabaran yang perlu dilakukan oleh peserta ialah berlumba di lebuh raya dalam laluan menetang arus, menunggang motor dengan membuat aksi Superman selama setengah jam, membuat willy atau wikang paling jauh, melarikan diri dari dikejar polis melalui Jalan Tuanku Abdul Rahman, mengangkut Bohsia tanpa memberhentikan motor, pertandingan siapa paling banyak kali accident tapi masih mampu hidup dan banyak lagi.

How to determine the winner?
Peserta akan diadili oleh juri professional untuk menentukan siapa yang perlu disingkirkan setiap minggu. Juri profesional dipilih melalui otai-otai dalam dunia rempit.

Special feature?
Ahli Prlimen Rembau, Khairy Jammaluddin sebagai pengetua Bengkel Rempit.

What winner gets?
Pemenang akan memenangi sebuah motor baru, wang tunai RM 1,000, 2 orang Bohsia dengan body mantap, baucer rawatan percuma selama 5 tahun jika berlaku kemalangan di masa akan datang, pakej kain kapan percuma dan mendapat gelaran 'Mat Cemerlang'.

Good idea or Bad idea?
Satu idea menarik. Apa? Kamu fikir tiada orang yang mahu menonton rancangan ini? Tipu! Setiap kali ada filem bergenre Mat Rempit, pasti wayang akan penuh. Jadi, Bengkel Rempit bakal mendapat sambutan yang baik.

==========

So You Think You Can Do Traditional Dance?

What is this?
Rancangan realiti tarian. Kali ini, peserta perlu menari tarian tradisional tetapi menggunakan lagu-lagu moden.

Contestant?
Sesiapa sahaja. Janji boleh menari. Kalau pernah bekerja untuk persatuan kebudayaan negeri masing-masing, sila bawa sijil semasa audition untuk mendapat kelayakan automatik ke pusingan ke-2.

How it work?
Peserta perlu menari tarian tradisional tetapi menggunakan lagu-lagu moden seperti lagu dari kumpulan Hujan, Bunkface, Yuna, Justin Bieber dan lain-lain. Peserta perlu menari menggunakan pakaian tradisional dan pakaian menyerupai Lady Gaga adalah dilarang sama sekali.

How to determine the winner?
100% SMS.

Special feature?
Juri atau pengkritik tetap ialah Linda Jasmine, Apek Senario dan peserta AF yang paling hebat menari, Mawi.

What winner gets?
Dapat sijil penyertaan yang boleh dilampirkan ketika ingin memohon pekerja sebagai penari latar Stacy dan Adam (AF).

Good idea or Bad idea?
So You Think You Dance, dapat sambutan. Sehati berdansa, dapat sambutan. Mari Menari, dapat sambutan. Perlukah aku komen tentang rancangan ini pula?

==========

Adakah Anda Lebih Bijak Dari Budak Darjah 6?

What is this?
Rancangan kuiz pendidikan. Merupakan spin-off dari rancangan Are You Smarter That The Fifth Grader?

Contestant?
Sesiapa sahaja boleh menyertainya asalkan boleh mengeja nama sendiri dengan betul. Ulat buku dan bimbo amat digalakkan untuk menyertai rancangan ini. Ulat buku perlu untuk menaikkan rating (penonton akan menyokong penuh kepada peserta yang pandai dan akan mengkagumi bakatnya untuk seketika dan bimbo pula.... sesuai untuk menjadi bahan gelak kerana kebodohan mereka).

How it work?
Peserta akan disoal dengan soalan yang diambil dari buku teks pelajar darjah 1 sehingga darjah 6 sekolah di Malaysia. Peserta diberi 3 talian hayat untuk membantu mereka menang.

How to determine the winner?
Peserta yang mampu menjawab semua soalan dengan betul, dia yang akan memenangi hadiah.

Special feature?
Johan dan Zizan sebagai pengacara. Mampus peserta susah nak fokus sebab dengan Zizan dan Johan melawak.

What winner gets?
RM 1 juta kepada pelajar yang berjaya menjawab semua soalan dengan betul. Yang salah balik dengan tangan kosong dengan maruah yang tercalar kerana terpaksa kamu tidak sepintar budak darjah 6.

Good idea or Bad idea?
Tak banyak rancangan di Malaysia yang mampu menjana minda. Jadi, pasti dapat sambutan.

Penonton mempunyai peluang melihat peserta lulusan PHD pulang dengan tangan kosong apabila tersilap jawab soalan darjah 3. Ini akan membuatkan beliau malu dan tidak bongkak dengan ilmu yang mereka ada.

==========

Malaysian Most Top Gold Digger

What is this?
Rancangan mencari gold digger atau "pisau cukur" paling hebat di Malaysia.

Contestant?
Semua perempuan yang hot, sexy, foxy dan mempunyai kebolehan menggoda Dato', Tan Sri dan suami orang lain.

How it work?
12 peserta perempuan diberikan tugas untuk menggoda 12 orang kaya berpangkat Dato' dan Tan Sri yang  kesemuanya sudah berkahwin.

How to determine the winner?
Peserta yang berjaya mengikis harta pasangan mereka paling banyak bakal menjadi juara. Juga jika mereka berjaya membuatkan Dato' atau Tan Sri itu bercerai dengan isteri mereka, mereka akan mendapat markah bonus. Jika mereka terkantoi dengan para isteri dato', mereka akan tersingkir.

Special feature?
Fasha Sandha bakal menjadi mentor untuk setiap peserta.

What winner gets?
Semua harta yang berjaya dikikis oleh pemenang bakal menjadi milik mereka. Peserta yang kalah perlu memulangkan kembali semua harta yang dikikis.

Jika pemenang berjaya membuatkan dato' atau tan sri itu bercerai dengan isterinya, mereka mempunyai pilihan untuk berkahwin dengan dato' atau tan sri tersebut.

Good idea or Bad idea?
Sexy & Hot women + duit & pangkat + aksi ghairah ketika menggoda = good TV rating.

==========

Celebrity Fight

What is this?
Rancangan realiti yang menampilkan 2 selebriti Malaysia yang sering bertelagah dan bergaduh, bertarung di dalam gelanggang untuk menentukan kalah-menang secara muktamad.

Contestant?
Semua selebriti di Malaysia yang mempunyai pertelagahan dengan selebriti yang lain. Selebriti perempuan yang paling digalakkan bertanding.

How it work?
Dua selebriti yang bertelagah akan diletakkan di dalam gelanggang. Perlawanan dimulakan dengan 10 minit sessi perang mulut. Kemudian, baru perlawanan secara fizikal dimulakan. Selebriti boleh menggunakan apa sahaja teknik ilmu pertahankan diri dalam pergaduhan.

How to determine the winner?
Selebriti yang mampu menumbangkan lawannya sehingga lawannya tidak mampu bangun dalam kiraan 10, akan memenangi perlawanan.

Peserta yang mampu membuat hinaan yang paling menyakitkan hati lawan mereka dalam sessi perang mulut juga bakal mendapat anugerah khas.

Special feature?
Sapok Biki, pemenang pingat emas acara tinju di Sukan Komanwel 1998 bakal menjadi pengadil perlawanan.

Azwan Ali bakal menjadi juri dalam menentukan pemenang sessi perang mulut.

What winner gets?
Pemenang mendapat kebenaran untuk menghina pihak yang kalah selama sebulan di akhbar dan majalah hiburan. Yang kalah tidak boleh membalas kembali hinaan tersebut.

Good idea or Bad idea?
Inilah peluang untuk kita melihat Fasha Sandha dan Nora Danish melunaskan hutang dan dendam masing-masing. Tentulah satu idea yang baik. 

Dan yang paling terbaru, Zed Zaidi dan Aaron Aziz. Pertarungan yang bakal mempertaruhkan maruah negara masing-masing. Game on!

==========

Survivor: Mulut Murai

What is this?
Pertandingan untuk mencari peserta paling mulut laser di Malaysia. Merupakan spin-off dari rancangan realiti terkenal dari Amerika, Survivor.

Contestant?
Semua artis yang bermulut laser seperti Azwan Ali, Ogy Ahmad Daud, Shiela Rusly, Adlin Aman Ramlie dan juga semua wartawan hiburan di akhbar seperti Zubir, Mama Juwie, Siti Jarum dan juga wartawan-wartawan Melodi iaitu Nas Ahmad, Michelle, Kakak Rock dan lain-lain.

How it work?
Peserta akan diletakkan di sebuah pulau terpencil dan tidak berpenghuni dan tidak mempunyai sebarang kemudahan asas. Mereka perlu tinggal bersama di pulau tersebut.

How to determine the winner?
Peserta perlu membebel dan memaki hamun antara satu sama lain. Tujuan memaki hamun adalah untuk meruntuhkan emosi dan mengoyakkan minda para lawan.

Peserta yang sudah tidak ditahan boleh menyerah diri. Peserta terakhir yang paling bermulut laser dan beretelinga kuali menahan hinaan dari peserta lain, akan menjadi pemenang.

Special feature?
Ingatkah anda akan seorang yang bernama Mat Kepoh yang pernah muncul dalam rancangan Melodi sekitar tahun 90'an dulu? Ya, beliau bakal menjadi pengacara.

What winner gets?
Mendapat anugerah mulut kepoh dan menjadi ikon mulut laser di Malaysia. 

Good idea or Bad idea?
Bergantung kepada usaha peserta (terutamanya Azwan Ali) yang bakal menjadi tarikan penonton untuk menonton.

==========

Survivor: Malaysian Politician

What is this?
Pertandingan untuk mencari ahli politik yang mampu survive dalam dunia politik di Malaysia yang semakin hangat. Merupakan spin-off dari rancangan realiti terkenal dari Amerika, Survivor dan juga Survivor: Mulut Murai.

Contestant?
Ahli politik di Malaysia, BN ataupun PR. Ahli politik yang wajib masuk ialah Najib, Muhyiddin Yasin, Khairy Jamaluddin, Mukhriz Mahathir, Hishammuddin Hussein, Anwar Ibrahim, Nik Aziz, Lim Kit Siang, Azmin Ali, Lim Guan Eng dan Zaid Ibrahim. 

Rosmah Mansor dan Wan Azizah juga adalah peserta yang perlu masuk untuk menambahkan rencah pertandingan.

How it work?
Peserta akan diletakkan di sebuah pulau terpencil dan tidak berpenghuni dan tidak mempunyai sebarang kemudahan asas. Mereka perlu tinggal bersama di pulau tersebut.

How to determine the winner?
Mereka perlu keji mengeji, fitnah-memfitnah dan melakukan apa sahaja untuk menjatuhkan pihak lawan. Bantuan video seks adalah amat digalakkan. Jam Omega perlu disorokkan. Jika jam Omega dijumpai, maka bukti kukuh untuk pihak yang sebelah sana perlu mengaku kalah. 

Hukum Hudud juga bakal menjadi tajuk utama apabila 2 peserta dalam parti komponen yang sana akan bertelagah mengenai perlaksanaan Hudud apabila mereka berjaya memerintah Malaysia satu hari nanti. Kes pembelian lembu dan kondo juga pasti bakal menjadi topik hangat.

Special feature?
Tun Mahathir sebagai pengacara. Raja Petra Kamarudin akan membuat penampilan khas dalam rancangan ini. Lagu tema bagi rancangan ini bakal dinyanyikan oleh adik-adik yang menyertai PERMATA.

What winner gets?
Menjadi Perdana Menteri selama 1 penggal. 

Good idea or Bad idea?
Melihat ahli politik bertelagah adalah sesuatu yang diidamkan oleh rakyat. Lagipun, pertelagahan mereka memang sentiasa disiarkan di berita setiap pukul 8 malam sebelum ini.

Pertelagahan bukan setakat terjadi antara lawan, juga bakal terjadi sesama pihak sendiri. Cuma seorang pemenang dikira dan menjadi perdana menteri. Ini bukan macam pilihan raya di mana pemenang ditentukan secara berkumpulan.

Yang lebih menarik ialah berkemungkinan Rosmah Mansur dan Wan Azizah menang dan menjadi Perdana Menteri Malaysia. Wow!

==========

Akademi Fantasia Ultimatum

What is this?
Pertandingan realiti nyanyian. Kesinambungan kepada Akademi Fantasia. Kira macam Maharaja Lawak lah.

Contestant?
Semua pemenang, naib johan dan tempat ketiga dalam setiap musim Akademi Fantasia wajib menyertai pertandingan ini.


9 musim AF bersamaan 27 peserta. Maka, Astro boleh untung SMS secara besar-besaran.

How it work?
Sama seperti format Akademi Fantasia. Mereka akan dikurung disebuah banglo dan akan menyertai kelas vokal, tarian dan lain-lain lagi. 

How to determine the winner?
100% SMS dari peminat.

Special feature?
Juri tetap untuk pertandingan ini ialah Kudsia Kahar, Adlin Aman Ramlie, dan Ogy Ahmad Daud. Ambik kau. Semua mulut laser. 

What winner gets?
Mendapat gelaran "Raja SMS Ultimatum".

Good idea or Bad idea?
Sudah semestinya idea yang baik. Bayangkan berapa banyak keuntungan yang mampu dikaut oleh Astro melalui SMS. 

Paling menarik ialah jika Mawi tersingkir pada minggu pertama. Tapi jangan risau. Ada undian AFMASUK untuk menyelamatkan beliau. Malahan, undian AFMASUK kali ini akan dibuat sebanyak 3 kali sepanjang pertandingan ini.

==========

Kepada stesen TV yang berminat untuk membuat salah satu rancangan realiti di atas, sila hubungi aku. Aku mahu jadi penerbit eksklusif rancangan yang kamu ingin terbitkan.

Oh, ya. Aku mahu royalti juga jika bercadang membuat rancangan realiti seperti apa yang aku cadangkan.

2 comments:

Azrul Angkasawan said...

Tiba-tiba aku rasa aku sangatlah nak tengok Bengkel Rempit.

Aku boleh bayangkan, macam Soccerkids...

Amirul (aremierulez) said...

Azrul:

Ke macam Akademi Fantasia? Hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...