Belilah Novel Aku!!!!

Friday, April 6, 2012

Ombak Rindu dan Twilight

Seperti biasa, selepas habis waktu bekerja, aku dan rakan-rakan kerja aku akan duduk lepak-lepak mengeteh (minum petang) atau kadang-kadang terus makan malam (kalau kerja banyak dan selesai menyiapkan kerja sampai pukul 7 malam atau lebih).

Setiap kali duduk melepak sambil makan dan minum, pasti banyak benda yang dijadikan tajuk perbualan. Dari isu semasa, berita global, jenaka Politik Malaysia, sukan, muzik dan filem adalah topik tetap setiap petang. Sessi mengutuk boss juga menjadi antara topik bualan.

"Semalam aku tengok jugak cerita Ombak Rindu," Kata Osman (bukan nama sebenar) membuka topik perbualan.

"Tengok jugak kau cerita tu, ya?" Jep (bukan nama sebenar) bercakap dengan nada separuh tergelak. Nak menganjing orang lah tu.

"Orang rumah aku ajak. Dia dah banyak kali tengok cerita tu. Aku layan aje la..." Osman membuat kenyataan untuk membela diri.

"So, bagi kau cerita tu okay tak?" Tanya Azza (juga bukan nama sebenar), seorang peminat hardcore Ombak Rindu, baik versi novel mahupun versi layar perak.

"Boleh tahan la. Dapat buat aku tengok sampai ending. Aku puji jalan cerita filem tu. Adalah kelainan sikit dari cerita seram kelakar cliche yang ada kat wayang sekarang ni," Ulas Osman bagaikan pengkritik filem bertauliah. Biasalah, everybody's a critic.

"Kalau kau baca novel dia, lagi best. Lagi feeling...." Azza menambah.

"Orang pompuan tengok cerita tu, sampai menangis-nangis. Best ke cerita tu sampai menangis diorang semua tu?" Jep menyampuk selepas mendengar komen positif dari Osman.

"Aku rasa, perempuan menangis sebab Ombak Rindu ni watak utama dia perempuan. So orang pompuan yang tengok cerita ni membayangkan diri diorang di tempat Maya Karin. Kira macam diorang bayangkan diorang dalam situasi Maya Karin. Bila-bila masa je diorang boleh dimadukan sebab memang realiti pun yang lelaki memang boleh berpoligami. Tu yang diorang menangis tu. Sambil tengok, dalam hati diorang mungkin terdetik, 'Kalaulah benda macam ni jadi kat aku'. Kira lebih kurang macam tu lah." 

Aku beri penerangan secara terperinci kepada persoalan Jep. Konon macam pakar percintaan kalau dibaca penerangan aku itu.

"Betul kata kau tu, Mirul. Kau ni memahami hati wanita la. Tu yang kitoang menangis bila tengok filem-filem atau drama yang bertemakan poligami. Kitorang selalu bayangkan apa jadi kat kitorang kalau kitorang menanggung nasib yang sama macam heroin cerita tu," Terang Azza bersungguh.

Tiba-tiba, Ina (Masih bukan nama sebenar) yang sibuk mengunyah nasi ayam tiba-tiba bersuara, "Samalah macam cerita Twilight. Terseksa tau perempuan kalau tiba-tiba ada 2 lelaki datang mengurat kita..."

Belum sempat Ina menghabiskan ayat, Azza menyampuk, "Kau jangan sesekali nak samakan cerita Ombak Rindu dengan cerita Twilight yang mengarut barut tu. Apa yang sama? Apa kau ingat boleh ke ada vampire dengan werewolf datang mengurat kita? Mengarut."

"Bukan macam tu. Kiranya kalau ada 2 lelaki datang serentak, kan susah nak buat pilihan. Macam tu la motif cerita tu," Terang Ina mempertahankan Twilight.

"Itu cerita tipu. Mengarut. Cerita Ombak Rindu ni boleh terjadi dalam hidup kita," Azza melawan kembali.

"Ala.... Tipu je tu. Dah la membohong mbak Rindu tu Ada ke cikgu mengaji cukur kening? Logik apa tu?" Ina tak mahu mengalah.

"Itu tak kira. Kita kira dari jalan cerita. Mana ada manusia bercinta dengan vampire?" Azza kembali dihadapan.

"Aleh! Ombak Rindu tu pun..."

Maka bergaduhlah peminat Ombak Rindu dan Twilight. Kami kaum lelaki meneruskan perbualan kami dengan tajuk yang baru, iaitu "Kau perasan tak tadi ada satu amoi seksi datang belanja kat sini?"

Sekian.

5 comments:

Hujan Malam said...

saya pun xfaham kenapa orang minat cite Twilight tu, hero xhensem, heroin xcun, cite lembab..lainla Ombak Rindu, ada Aaron Mat Aziz..hehehehe

ReDiculousLy said...

aku vote for twilight...hehehe

Amirul (aremierulez) said...

Hujan Malam:
Hamboi! Kemain lagi Ultras Aaron Aziz ni


ReDiculously:
Kau boleh bergaduh dengan pengomen kat atas tu. Hehe!

Jay said...

lol Best post ni. :D

Amirul (aremierulez) said...

Jay:
Thanks

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...