Belilah Novel Aku!!!!

Friday, April 13, 2012

Semasa Muda, Semasa Dewasa & Semasa Tua

Ini adalah entri yang ke-600


Semasa kita muda...

Kita dalam proses pembelajaran. Pembelajaran di sekolah dan juga pembelajaran tentang hidup. Kita hidup bebas. Hidup ceria. Tiada tanggungang yang perlu difikirkan. Kita hidup bebas untuk meneroka dunia.

Kehidupan dikelilingi kawan-kawan. Bangun pagi, pergi ke sekolah atau universiti. Bangun pagi, pergi belajar, balik rumah, tidur.

Kita punya banyak masa untuk melakukan semua benda. Kita punya banyak tenaga. Macam-macam perkara telah dirancang dalam kepala. Kalau boleh, kita mahu mengembara seluruh dunia. Melakukan semua benda. Membeli semua benda yang diidamkan.

Tetapi sayangnya, kita tidak mempunyai wang untuk melakukannya. Kita masih dibawah tanggungan ibubapa kita. Tidak baik kalau kita meminta wang untuk berbelanja sesuka hati.

Maka kita menyimpan hajat. Apabila kita sudah bekerja dan sudah mempunyai wang yang cukup, pasti kita buat apa yang kita hajati nanti.


Semasa kita dewasa...

Kita sudah mula bekerja. Mula mengenal erti kehidupan sebenar. Mula mengenal dunia dengan lebih baik. Mula mengenal jenis-jenis manusia di dunia. Proses pembelajaran di waktu remaja banyak membantu.

Kehidupan sudah mula berubah. Kita sudah punya banyak tanggungan. Kita lebih sudah mula berfikir tentang wang. Tanpa wang, apa pun tak jadi. Kepala semakin ligat mencari sumber pendapatan. 

Selain dari hutang kereta dan hutang rumah, tanggungjawab kepada isteri dan anak perlu dipenuhi.

Pada masa ini, kita sudah punya wang. Kita mempunyai tenaga untuk menunaikan hasrat sewaktu remaja. Tapi sayangnya, kita sudah tidak punyai masa. Masa sudah banyak dihabiskan untuk bekerja dan menghabiskan waktu kualiti bersama isteri dan anak.


Semasa kita tua...

Kita sudah berhenti bekerja. Anak-anak sudah pun dewasa dan memulakan hidup mereka sendiri. Kita sudah tiada lagi tanggungan. Anak-anak sudah berdikari.

Tidak perlu lagi bangun pagi dan merempuh kesesakan jalan raya untuk ke tempat kerja. Kita sudah boleh duduk di rumah. Mungkin sudah boleh pergi ke masjid untuk berjemaah solat subuh. Sudah boleh bersarapan dengan isteri/suami. Sudah boleh pergi berjogging bersama-sama sambil menghirup udara yang segar.

Pada masa ini, kita mempunyai wang dan kita mempunyai masa. Tapi sayangnya, kita tidak semuda dulu. Tidak segagah dulu. Kita sudah tidak punya tenaga untuk menunaikan hajat sewaktu kita muda. Kita hanya mampu duduk dan menikmati dunia bergerak begitu sahaja.


Adakah hidup kita semua selamanya begini?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...