Belilah Novel Aku!!!!

Friday, May 18, 2012

Bendera Berkibar

Bila bendera negara kita dikibarkan, semangat patriotisme di dalam diri seorang rakyat akan timbul secara tiba-tiba.

Bila melihat bendera negara kita berkibar, semangat patriotisme di dalam diri seorang rakyat akan timbul secara tidak sedar.

Bila melihat bendera negara kita berkibar, kita tahu  yang Hari Kemerdekaan yang disambut setiap tahun pada 31 Ogos sudah semakin hampir.

Bila melihat bendera negara kita berkibar, kita tahu  yang Hari Malaysia yang disambut setiap tahun pada 16  September bermula dari tahun 2010, sudah semakin hampir.

Bila melihat bendera negara kita berkibar, kita tahu pasti ada acara sukan sedang berlangsung di negara kita. Berkemungkinan besar, Malaysia yang menjadi tuan rumahnya.

Tetapi bila bendera parti politik mula berkibar, ada warna biru, ada warna merah, ada warna hijau, ada gambar dacing, ada gambar bulan, ada gambar roket, ada gambar genggaman penumbuk, ada gambar bulan terbelah dua..........

Itu tandanya, pilihan raya umum sudah semakin hampir.

Ada yang kata pilihan raya umum tahun ini akan diadakan pada bulan Jun. Ada yang kata bulan September. Ada yang kata bulan November. Ada yang kata tahun depan.

Mana satu yang betul? Aku pun tak pasti.

Bersiap sedialah wahai anak muda yang biasa mengambil upah untuk memasang bendera dan menampal poster, kerana tahun ini kamu bakal dapat pendapatan lebih.

Bersiap sedialah wahai rakyat jelata kerana ADUN atau ahli parlimen yang kamu undi pada pilihan raya umum yang lepas akan datang menemui anda semua, setelah kali terakhir kamu jumpa 4 tahun lepas.

Dan bersiap sedialah kamu semua untuk mendengar janji manis mereka. Janji manis mana yang kamu rasa hebat, itulah yang kamu undi.

Mungkinkah akan terjadi tsunami politik seperti pilihan raya umum yang lepas? Kita tunggu dan lihat bendera mana yang berkibar megah selepas tamat pilihan raya umum tahun ini.

Dan kemenangan atau kekelahan sesuatu parti pada pilihan raya umum nanti, akan dicanang sehinggalah pilih raya umum yang akan datang tanpa henti di dada-dada akhbar.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...