Belilah Novel Aku!!!!

Wednesday, June 27, 2012

Soalan dan Jawapan

Sebelum kamu kahwin dan masih membujang, soalan wajib yang akan diajukan oleh jiran-jiran yang terdiri dari mak cik - mak cik yang hobinya mengumpat di tangga depan rumah ialah:

"Bila kau nak kahwin?"


Antara jawapan yang boleh kamu bagi untuk soalan di atas ialah:

"Belum jodoh lagi."

"Belum jumpa jodoh yang sesuai."

"Belum sampai seru."

"Saya dah ada calon, cuma tengah tunggu waktu yang sesuai."


Jika kamu mempunyai alasan yang kukuh yang melibatkan keluarga anda, sila jawab sebegini:

"Saya tunggu mak ayah saya naik haji dulu. Bila dah lepas diorang, baru saya fikir pasal diri saya pulak."

"Semenjak arwah ayah meninggal, saya yang jaga keluarga. Biar la adik-adik saya lepas dulu, baru saya kahwin."


Atau pun kamu boleh bagi jawapan alternatif yang mungkin boleh menyebabkan si tukang soal tidak akan menanyakan soalan yang sama lagi selepas ini:

"Kahwin? Saya ni gay/lesbian."

"Saya sebenarnya suka kat anak mak cik. Tapi anak mak cik dah kahwin. So, saya tengah tunggu suami dia mati. Nanti saya masuk meminanglag." (Jawab soalan sambil pegang parang untuk menambahkan kesan yang lebih mendalam.

"Sebenarnya, dah lama saya minat dekat mak cik. Mak cik pun dah lama menjanda kan? Sudikan mak cik menjadi ibu kepada anak-anak saya?"


Jangan ingat kamu dah terlepas dari soalan dari jiran-jiran kamu yang suka menjaga tepi kain orang sampai kain sendiri dah terlondeh pun, mereka tak perasan.

Bila kamu dah kahwin, kamu akan dengar soalan ini pula:

"Kamu dah dapat anak ke?"


Soalan ini akan kuat kedengaran apabila usia perkahwinan kamu sudah mencecah lebih dari 6 bulan. Semakin ribut bila sudah melebihi setahun.

Jawapan paling klise yang boleh kamu bagi ialah:

"Belum ada rezeki."


Dan bila sudah lebih setahun berkahwin tapi belum anak, mak cik-mak cik penyibuk ini akan mula berpandangan negatif. Mereka pasti menuduh kamu mati pucuk, tak cukup power, baru lima minit dah habis  ataupun not man enough.

Tapi jangan risau. Gunakan tanggapan negatif mereka itu sebagai jawapan.

"Sebenarnya saya mati pucuk. Mak cik tahu tak kat mana tukang urut yang boleh kasi saya punya barang hidup balik?"

"Mak cik ni anak sampai 10. Mesti Pak Mat dulu power kan? Cuba mak cik cerita sikit apa posisi Kama Sutra yang Pak Mat buat."


Ataupun jawapan yang mampu membuatkan kamu tersisih dari masyarakat:

"Saya jenis pancut luar. Style Jepun. Bukake namanya. Itu yang tak de anak lagi."


Sekian sessi Soalan dan jawapan. Mohon adik-adik di bawah umur jangan Google perkataan yang adik tak faham dalam entri ini.

Sekian.

5 comments:

Fairuz said...

Ini entri sangap ni bro..hehehe...

Amirul (aremierulez) said...

Juga entri yang dijana dalam 3 minit. Hahahaha

una berry said...

dah bosan kena soal ke?ehe

aku said...

Sumpah aku gelak mcm orang gila. Giler ah jawapan

Amirul (aremierulez) said...

Una Beey:
ya. Sudah bosan. Hahaha

aku:
Ini jawapan veri alternatif buat Melayu yang berani. Hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...