Belilah Novel Aku!!!!

Friday, August 3, 2012

Aku dan Duit Raya

Duit Raya

Tahun ini merupakan tahun kedua aku tidak akan menerima duit raya. Malahan, tahun ini merupakan tahun kedua aku terpaksa mengeluarkan duit raya.

Tahun lepas, aku tak bagi banyak duit raya untuk sepupu aku. Kalau tak salah, seorang dapat RM5 sahaja. Ke RM 3 ya? Gila apa nak bagi banyak-banyak, aku baru 2 bulan kerja masa tu. Lagipun, budak kecik mana boleh pegang duit banyak-banyak.

Tahun ni mungkin ada peningkatan sikit dari jumlah duit raya yang aku bagi. Tapi tidaklah banyak sangat pun. Almaklumlah, aku kena simpan duit juga, nak kahwin (bila aku dah jumpa calon yang sesuailah). Harap para sepupu semua memahami. Korang jugak yang selalu tanya bila aku nak kahwin kan?


Duit Baru

Sekarang ini sibuk juga orang bercerita pasal duit baru. Semua berebut nak duit baru untuk dijadikan duit raya.

Apa faedah kau beratur berjam-jam nak tukar duit raya, nak dapatkan duit baru tapi lepas tu kau bagi pada orang lain? Lainlah kau nak frame duit baru itu.

Setakat ini aku dah tengok note baru untuk RM1, RM5, RM 10 dan RM 20. Duit nilai yang lebih besar, aku belum pernah tengok.

Ramai juga yang complain pasal duit baru ini. Ada yang kata macam duit Saidina lah. Ada yang kata macam duit yang orang cina guna untuk sembahyang lah.

Bagi aku, rupa duit itu tak penting. Yang penting, aku boleh buat bayar beli murtabak dekat Bazar Ramadhan.


Collection Duit Raya

Collection duit raya paling banyak aku pernah dapat ialah RM 700 lebih. Tahun bila, itu aku tak ingat. Dan kemana arah tuju duit raya itu pun aku dah tak berapa nak ingat.

Ada sekali kawan aku kata, dia pernah collect duit raya sampai RM 2,000 lebih.

Terkejut juga aku. Aku tanya balik, macam mana dia boleh dapat duit raya banyak-banyak.

Jawapan dia mudah:

"Dari saudara mara, aku dapat dalam RM 800 lebih. Yang lain-lain tu, aku beraya rumah orang."

"Dan aku bukan setakat beraya dekat Batu Pahat je. Aku pergi Muar, Kluang, Segamat bagai. Pergi ramai-ramai dengan adik beradik aku dan sepupu. Tu yang dapata banyak tu."

Inilah yang dikatakan opportunistic. Memanupulasikan hari raya untuk mendapat keuntungan besar. Lebih hebat dari MLM ni.

3 comments:

Anonymous said...

aku thun ni bg duit raya..sbb dh keje dh..thun lps aku xbg sbb gaji aku ciput je,tu pun sbb keje sebulan je..plus gaji aku kene potong ..alasan HR kat tesco tu aku benti keje sebelum 31hb..kedek gile..

aku ngah kumpul duit rm2..susah gila nk dpt tu..wawawa =p
< pjah =p>

Amirul (aremierulez) said...

Pjah:
Selamat menjadi tukang bagi duit raya.

kau akan rasa impaknya lepas raya nanti. hahaha

Anonymous said...

sebelum bg pun dh rasa impaknya ..huha..-pjah-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...