Belilah Novel Aku!!!!

Wednesday, August 29, 2012

Memandu Kereta Dengan Budak Umur 6 Tahun Sebagai Penumpang

Hari itu, aku bawa kereta. Penumpang aku adalah ayah aku yang duduk di tempat duduk belakang dan anak saudara aku yang berumur 6 tahun yang duduk di tempat duduk hadapan.

Memang sudah menjadi kebiasaan, anak saudara aku akan duduk di tempat duduk hadapan kalau dia naik kereta aku.

Tengah aku bawa kereta, sampailah aku ke satu simpang. Simpang tersebut memang tiada trafic light, jadi aku pun terpaksalah menunggu sampai jalan betul-betul clear, baru aku boleh jalan. Kebetulan jalan tersebut memanglah sesak, jadi memang ambil masa sikitlah kalau nak keluar dari simpang itu.

Ada satu kereta dekat belakang sudah hon-hon aku. Tapi bukanlah lama sangat aku tersangkut dengan simpang itu. Tak sampai seminit pun. Tapi kereta belakang aku dah hon-hon aku macam aku dah tersangkut dekat situ sebulan dua pulak.

Aku pun memaki secara sendiri, "Sambarlah. Kereta banyak ni, celaka!"

Tiba-tiba anak saudara aku tanya, "Siapa yang celaka tu, uncle?"

Bapak aku dekat belakang dah bantai gelak. Aku memekakan diri, buat tak dengar dan tak berminat nak menjawab soalan anak saudara aku itu.

Pengajarannya, jangan mencarut ketika memandu bersama budak kecil atau anak-anak kamu. Kelak dia akan belajar segala carutan tersebut dari kamu.

Sekian.

2 comments:

pinyu pjah said...

Lain kali ko sebut la CEKALA..bru budak2 xpaham..

Amirul (aremierulez) said...

Itu aku pulak yang tak paham. Hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...