Belilah Novel Aku!!!!

Wednesday, August 8, 2012

Soalan Yang Sering Kita Dengar Menjelang Hari Raya

Raya sudah semakin hampir. Hari Ahad minggu depan sudah pun raya. Rasa macam sekejap sahaja kita berpuasa (ayat klise).

Bila sudah hampir raya, pelbagai soalan keluar dari mulut masing-masing. Baju raya dah siap? Berapa hari cuti raya? Bila nak beraya rumah aku? Bila nak buat open house?

Berikut adalah beberapa soalan yang yang popular bila menjelang hari raya:


Baju raya warna apa tahun ni?

Biasanya soalan ini disoal oleh kaum wanita, kepada kaum wanita atau lelaki. Jarang rasanya kaum lelaki nak tanya soalan ini kepada kawan mereka. Ada tu, memang adalah lelaki tanya soalan ini. Tapi soalan ini biasanya dijadikan sebagai conversation starter dan mereka tak ambik serius dengan jawapan tersebut. 

Jika kaum wanita yang menyoal soalan ini, selepas mendapat jawapan mereka akan menyusul dengan soalan di bawah pula....


Berapa pasang baju raya tahun ni?

Soalan ini ditanyakan untuk memastikan berapa banyak baju raya kawan/pesaing mereka tempah. 

Si penyoal biasanya akan merasa sentap jika mereka rasa mereka sudah cukup banyak tempah baju, tapi tiba-tiba kawannya pula tempah lagi banyak.

"Aku tempah 5 pasang baju tahun ni. Kau tempah berapa pasang baju tahun ni, Esah?" Tanya Kamariah

"Tak banyak. 7 pasang saja."

Maka Kamariah pun rasa sentap dan terus berbuka puasa kerana terlampau sentap.


Berapa hari cuti raya tahun ni?

Biasanya, soalan ini ditanyakan kepada mereka yang berkerja di syarikat swasta dan bekerja dalam bidang operasi. Kerja kerajaan, confirm dapat cutilah (kecuali polis, askar dan sewaktu dengannya).

Kalau dengan pantasnya mereka menjawab soalan ini, maka memang confirm dia dapat cuti.

Tapi kalau mereka tidak menjawab soalan ini dan air muka mereka juga berubah, maka jangan tanya soalan yang sama kepada beliau. Kelak kamu bakal berbuka awal dengan kaki atau penumbuk beliau.


Raya tahun ni balik mana?

Kalau soalan ini ditanya kepada orang bujang, dengan mudah dia akan menjawab nama kampung halamannya.

Dan kalau ditanya kepada orang kahwin, ini bakal menjadi mood changer.

Jika suami dan isteri menggunakan sistem penggiliran yang betul, mungkin soalan ini mungkin tidak akan menjadi hal. 

Tapi jika sistem penggiliran telah korup dan dikhianati, dan si isteri asyik menggunakan perisai air mata untuk memujuk suami pulang beraya ke kampungnya buat kali ke-4 berturut-turut, maka soalan ini mungkin dibiarkan tanpa jawapan. Macam kau tak dapat jawap soalan matematik tambahan masa SPM dulu.


Dah tukar duit raya dengan duit baru tak?

Soalan yang agak popular tahun ini.

Umum semua sudah mengetahui yang Bank Negara ada mengeluarkan note duit kertas yang baru tahun ini. Dan ia dikeluarkan betul-betul hampir dengan waktu hari raya. 

Walaupun ramai yang complain yang duit baru ini seakan duit Saidina atau duit sembahyang cina (no offense), tapi masih ramai yang berebut nak kan duit baru.

Dan soalan ini menjadi agak hip sekarang, dimana semua orang berebut nak tukar duit baru. Kalau dapat duit kertas yang lama, rasa tak puas hati. 

Kadang aku pun rasa pelik, kenapa nak sangat duit baru? Sedangkan duit tersebut hendak diberikan kepada orang lain. Pelik sungguh manusia.

Okay. Aku mengaku. Aku pun nak juga duit baru. Aku dah mintak ayah aku tukarkan dah. Hehehe....


Puasa cukup ke tak?

Soalan ini biasanya ditanyakan oleh golongan ayah, pak cik dan atok kepada anak, cucu dan cicitnya yang masih kecil, dalam lingkungan umur sekolah rendah.

Soalan ini ditanya sebagai gurauan. Pernah dengar ayat "kalau puasa tak penuh tak boleh raya" atau "Tak cukup puasa, tak dapat duit raya."? Jadi soalan ini lebih kepada gurauan kepada anak-anak kecil ini.

Tapi jika umur kamu sudah lebih 20 tahun dan mak ayah kamu tanya soalan ini dengan muka serius, kamu memang mempunyai rekod puasa tidak penuh walaupun sudah tua bangka dan masih tidak boleh membeli kepercayaan ibubapa kamu.

Macam mana mak ayah kamu nak percaya kalau tiap kali kamu mandi, mereka asyik terdengar bunyi orang tersedak minum air dalam bilik air setiap kali kamu mandi. Air paip pun jadilah.

Cukup sampai di sini buat masa ini. Aku penat nak menaip panjang-panjang. Maklumlah, puasa kan. Selamat berbuka puasa kepada kawan-kawan yang berpuasa.

Kalau tak dapat cuti raya, anggaplah ia sebagai cubaan....

4 comments:

JungRara said...

ahad depan raya da?haah la...cepat betul masa berlalu

Amirul (aremierulez) said...

Yes. dah nak raya

una berry said...

hahaha
kejapnya masa
dah nak raya dah
nasiblah ada cuti raya tahun ni

Amirul (aremierulez) said...

una berry:
Haha! Sama la. Aku cuti panjang!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...