Belilah Novel Aku!!!!

Wednesday, September 26, 2012

Lagu Yang Selalu Aku Dengar #10: Dewa 19 - Kasidah Cinta


Segmen 'Lagu yang selalu aku dengar' ini merupakan segmen dimana aku akan memperkenalkan lagu-lagu dari era 80'an, 90'an dan awal era 2000'an (lingkungan tahun 2000 sehingga 2005) kepada generasi baru (Generasi Indie) yang aku rasa tidak pernah mendegar lagu-lagu ini.

Atau mungkin juga aku akan letak lagu-lagu baru, tetapi lagu-lagu ini jarang (atau tidak pernah langsung) diputarkan di radio-radio yang kamu dengar saban hari.

Selain itu, segment ini juga akan memberikan sedikit info tentang lagu yang dipilih seperti erti lirik lagu tersebut, bagaimana lagu tersebut dihasilkan, fakta menarik tentang lagu tersebut dan lain-lain.

===============


Sudah agak lama aku tak tulis segmen ini dalam blog. Kali terakhir aku tulis pada tahun lepas, 28 Disember 2011, lagu Avenged Sevenfold, So Far Away.

Jadi aku kembalikan semula segmen ini. Yeah!!

Setakat ini, aku belum pernah menampilkan lagu dari artis Malaysia dalam segmen ini. Memang sengaja aku buat begitu. Bagi saspen sikit. Aku akan keluarkan juga lagu tempatan nanti. 

Untuk kali ini, aku ingin mempersembahkan lagu dari salah sebuah band dari seberang, Dewa 19.


Dewa 19 - Kasidah Cinta

Dewa 19 merupakan salah sebuah band yang terkenal di Indonesia. Dewa 19 ditubuhkan pada 1986, semasa aku sendiri baru berumur 2 tahun.

Dewa 19 ditubuhkan oleh Ahmad Dhani. Seperti band-band lain, Dewa 19 juga tidak terkecuali dengan pertukaran ahli kumpulan. Hanya Ahmad Dhani dan Andra Ramadhan yang kekal sehinggalah band ini dibubarkan pada tahun 2011.

Lagu Kasidah Cinta diambil dari album ke-6 mereka, Cintailah Cinta. Album ini merupakan album kedua yang menampilkan Once sebagai penyanyi utama selepas menggantikan Ari Lasso.

Lagu ini tidak sepopular lagu Pupus, Satu, Roman Picisan, Kosong, Risalah Hati dan lain-lain lagu ini. Dan aku rasa lagu ini juga agak jarang (atau mungkin tidak) diputar oleh radio di Malaysia. 

Hanya peminat mereka yang membeli kaset dan CD Dewa 19 sahaja (atau para lanun yang mendownload) sahaja yang mendengar lagu ini. Ini pandangan akulah sebab ramai kawan-kawan aku yang tak pernah dengar lagu ini.

Kenapa aku suka lagu ini? Dengarkan lagu ini berserta liriknya:


Ku jatuh cinta kepadamu
Saat pertama bertemu
Salahkah aku terlalu mencintai
Dirimu yang tak mungkin mencintai aku
Oh Tuhan tolong

Aku langsung jatuh cinta... kepadamu
Cinta pada pandangan pertama
Cinta yang bisa merubah jalan
Hidupku jadi lebih berarti

Oh mungkin, hanya keajaiban Tuhan
Yang bisa jadikan Hambanya yang cantik
Menjadi milikku


Aku langsung jatuh cinta... kepadamu
Cinta pada pandangan pertama
Cinta yang bisa merubah jalan
Hidupku jadi lebih berarti


Aku bukanlah laki-laki
Yang mudah jatuh hatinya


Lirik lagu ini agak deep. Sangat mendalam. Dengan rentak muzik yang sangat perlahan dan relax, serta suara latar perempuan pada lagu ini, ia membuatkan lagu ini bagai membuai emosi apabila mendengarnya.

Fuh! Lain macam ayat aku ini.

Apa pun, sekarang Dewa 19 sudah tidak ada lagi. Mereka sudah berpecah.

"Saya memutuskan band Dewa itu adalah band nostalgia. Jadi kalau main itu dalam konteks reuni. Kalau pun membuat album lagi adalah dalam bentuk Dewa 19 band nostalgia."

Itulah kenyataan Ahmad Dhani tentang perpecahan band Dewa 19 selepas 25 tahun.

Walaupun band ini sudah tiada, tetapi lagu-lagunya tetap menarik untuk didengari dan mampu membuatkan jiwa melayang.

Fuh! Sekali lagi, lain macam ayat aku.

8 comments:

una berry said...

lagu dewa 19 sangat kena dengan semua emosi.
aku ada lagu dewa 19 untuk setiap emosi.ehe

una berry said...

chop, kau dah jatuh cinta?
tahniah!

Amirul (aremierulez) said...

Una Berry:
Yup. Ahmad Dhani kalau buat lagu, memang penuh emosi.

Aku jatuh cinta???
Ye ke???
Hahaha

blitz said...

Dhani 2 an ada drah yahudi n lagu ke arah yahudi

blitz said...

dhani 2 yahudi...ada drah yahudi...lagu n simbol2 kbnykan freemason,yahudi n illumaniti

Amirul (aremierulez) said...

Blitz:
Facebook tu orang Yahudi jugak yang buat. Tapi ramai orang Islam bertenggek kat situ

uratotak said...

Aku dgr lagu2 dewa elok je ak jd islam..xdelak ak bertukar jadi yahudi...
Hahahaha...

Perghh...kasidah cinta...
Lagu yg aku layan sambil study utk spm...

Ahmad dhani mne x genius..inspirasi pon dari queen...

Amirul (aremierulez) said...

uratotak:
Tu la masalah orang kita ni. Bila keluar satu rumors, terus percaya bulat-bulat.

Kalau betul dia yahudi sekali pun, dah berapa banyak benda yahudi yang kita gunakan, tak terpesong pun akidah. Tak kan la lemah sangat iman kita ni kan?

Kasidah cinta tu dengar 10 kali ulang pun layan tu...

Yup. Kalau Freddy Mercury hidup lagi, mau ahmad dhani ajak duet tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...