Belilah Novel Aku!!!!

Friday, October 5, 2012

Mak Cik Nasi Lemak Yang Urban

Biasanya, rutin aku bermula dengan bersarapan di kedai seorang brader yang menjual roti canai.

Tapi semenjak jadual kerja aku sudah berubah, aku dah tak sempat lagi bersarapan di kedai brader tersebut sebab brader tersebut akan kehabisan stok roti canai awal.

Jadi aku berubah tempat. Makan sarapan di kedai mak cik nasi lemak.

Salah satu sebab aku makan di sana adalah kedai mak cik ini mempunyai banyak pilihan. Bukan setakat nasi lemak, mee goreng, mee hoon, kuih dan pelbagai lagi makanan sarapan rutin orang Malaysia yang boleh menyebabkan kita mengantuk di pejabat kelak.

Mak cik nasi lemak ni berumur lebih kurang pertengahan 40'an, mengikut andaian akulah. Dia berniaga bersama dua anaknya, seorang lelaki dan seorang perempuan. Yang lelaki itu berkemungkinan berumur pertengahan 20'an. Yang perempuan awal 20'an.

Tengah aku makan, aku terdengar perbualan mak cik nasi lemak dengan anak perempuannya.

"Mak dah dapat ke lagu Malique dengan Black tu?"
"Puas mak cari lagu tu kat 4Shared, tapi tak dapat yang high quality punya. Semua radio record."

"Tak lama lagi, adalah orang upload yang high kualiti. Adik tengah cari episod baru How I Met Your Mother ni. Mak tau tak kat mana nak cari?"

"Adik bukak je website (aku dah lupa apa nama website yang mak cik ni cakap). Kat situ banyak jugak TV series lain kalau nak download."

Datanga nak lelakinya, sedang menyanyikan lagu rock kapak. Aku tak pasti lagu apa tapi jenis-jenis lagu Budak Kaca Mata, Scoin dan sewaktu dengannya.

Mak cik nasi lemak itu pun menegur anak lelakinya.

"Along ni, nyanyi la lagu yang best sikit. At least layan la Wings ke.. Search ke... Ini layan lagu rock mendayu-dayu, entah apa-apa entah."

Power jugak mak cik ni. Boleh dikatakan urban juga berbanding mak cik penjual nasi lemak lain yang pernah aku jumpa.

Semasa aku bayar duit nasi lemak pada mak cik tu, tergerak juga hati aku nak tanya satu soalan:

"Mak cik dengar lagu Cradle of Filth sama Dimmu Borgir tak?"

Tapi aku tak tanya sebab kalau macam tu jawab "Itu favorite band mak cik tu", mahu aku kena kejutan sepanjang hari.

1 comment:

zaki said...

Awek nasi lemak yang layan himym adalah sgt awesome....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...