Belilah Novel Aku!!!!

Monday, November 19, 2012

Berbual Dengan Taliban

Pada hari Rabu minggu lepas, aku terus bergegas pergi ke masjid selepas habis waktu kerja.

Aku pergi ke masjid kerana ingin mendirikan Solat Maghrib secara berjemaah dan membaca Doa Awal Tahun semperna Maal Hijrah.

Aku pergi ke masjid yang paling hampir dari tempat kerja aku. Aku pergi ke Masjid Jamek Sri Petaling. Aku sering menunaikan Solat Jumaat di masjid ini.

Bagi yang biasa atau pernah bersembahyang di sini, pasti kamu tahu yang masjid ini menjadi pangkalan buat orang-orang tabligh.

Ramai orang golongan tabligh di masjid tersebut. Kalau tidak salah aku, ada asrama tempat tinggal untuk mereka di sebelah masjid tersebut.

Masjid ini bukan setakat menjadi tempat golongan tabligh dari Malaysia sahaja, malahan menjadi tempat singgah golongan tabligh dari seluruh dunia.

Selepas selesai sembahyang menunaikan Solat Maghrib, ada seorang pak cik telah menegur aku. Ini memang perkara biasa. Sesetengah ahli tabligh ini memang peramah orangnya.

Tengah aku berbual dengan pak cik tersebut, datang beberapa lagi ahli tabligh dan turut berbual bersama kami.

Aku tengok jam sudah hampir pukul 8 malam. Aku rasa baik aku pulang dahulu. Naik rimas juga aku yang masih memakai baju kemeja. Lagipun, aku belum makan malam lagi.

Aku pun meminta diri dulu untuk pulang. Dan sebelum pulang, aku memberikan kata-kata akhir kepada pak-cik pak-cik tabligh tersebut,

"Seronok juga saya tengok kumpulan taliban dekat sini. Aktif dan selalu buat aktiviti dekat masjid ni."

Aku tersalah cakap. Aku nak menyebut 'tabligh', tapi entah setan mana yang kacau lidah aku sampai boleh  terkeluar 'taliban' pula.

Muka-muka pak cik semua sudah lain macam. Sebelum aku mendapat, ada baiknya aku angkat kaki.

Aku harap, pak-cik tabligh ini tak cam muka aku. Sudahlah masjid lain jauh dari pejabat aku. mana aku nak sembahyang Jumaat lagi nanti.

4 comments:

una berry said...

sentap pak cik tabligh!
haha

Amirul (aremierulez) said...

Bukan sentap..
Butthurt. Hahahaha

zaki said...

Hahaha....
Skali taliban daaa....
Ooo...
Masjid tu...
Mesti ko pnah teserempak ngan blogger kereta mayat cuma x knal die sape...

Amirul (aremierulez) said...

Zaki:
Kereta mayat selalu sembahyang kat situ ke?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...