Belilah Novel Aku!!!!

Monday, December 24, 2012

Cerita Dari Sudut Lain #8: Cinta Cilik

Cikgu Syidah sedang tekun mengajar subjek Matematik di hadapan. Murid-murid pula sedang berpura-pura tekun mendengar ajaran Cikgu Syidah.

Mana tidak nya, lagi 15 minit waktu persekolahan akan berakhir, fokus murid-murid kini lebih terarah kepada aktiviti yang mahu dilakukan oleh mereka selepas tamat waktu persekolahan.

Begitu juga dengan Fadli dan Azie. Mereka sudah pun mempunyai aktiviti mereka yang sendiri selepas tamat waktu persekolahan.

Loceng berbunyi, tanda waktu sekolah tamat. Murid gembira kerana telah terlepas dari cengkaman cikgu dan cikgu lega kerana tidak perlu melayan kerenah murid yang baik sikit daripada syaitan.

Seperti biasa, selepas tamat waktu persekolahan, Fadli akan berjumpa dengan Azie di hujung padang. Inilah masa untuk mereka dating.

Mereka tidak pernah berbual berdua dihadapan kawan-kawan mereka. Mereka berpura-pura bagaikan tidak mengenali antara satu sama lain. Mereka terpaksa berlakon untuk mengelakkan dari menjadi bahan ejekan dari rakan sekelas mereka.

"Awak sayang saya?" Tanya Azie kepada Fadli.

Berombak juga dada Fadli mendengar soalan Azie. Inilah pertama kali soalan berupa ini menjadi topik perbualan mereka.

"Mestilah sayang. Selain dari ibu saya, awak la perempuan yang saya paling sayang."

"Awak janji awak tak kan tinggalkan saya?" Tanya Azie lagi.

"Saya janji. Sampai mati pun, saya tak kan tinggalkan awak." Jawab Fadli dengan nada seromantik yang mungkin.

Tersipu-sipu Azie mendengar jawapan dari Fadli.

"Eh? Dah pukul 1:45 la. Mesti mak saya dah tunggu saya kat depan pagar tu. Kita jumpa lagi esok ya?" Fadli mula cemas selepas menyedari sudah agak lama mereka berbual di situ.

"Okay. Jumpa awak esok." Azie melambaikan tangan ke arah Fadli.

Fadli bergegas ke pintu pagar sekolah. Dari jauh, sudah kelihatan kereta BMW M3 warna hitam berada di sana.

"Ah, sudah. Ibu dah sampai pulak."

Fadli terus segera masuk ke dalam perut kereta.

"Lambat anak ibu hari ini? Kenapa?"

"Sorry, ibu. Fadli berbual dengan kawan-kawan fadli tadi."

"Oh... Hari Fadli belajar apa dekat sekolah?"

"Hari ini Fadli belajar hafal sifir 2. Fadli dapat hafal sifir 2 tadi. Senang je. Esok cikgu nak ajar sifir 3 pulak."

"Okay... Bagus anak ibu ni."

Ibu Fadli pun menghidupkan enjin dan beredar dari situ.

===============

Dialog antara Fadli dan Azie itu sebenarnya aku dengar sendiri dari mulut 2 murid sekolah lingkungan darjah 2 sehingga darjah 4.

Pelik juga aku. Mereka sudah boleh bercakap seperti itu dalam usia yang muda. Tanpa segan silu dan sudah pandai bercinta.

Aku ingat lagi zaman aku dahulu, kalau digossipkan dengan perempuan malunya bukan kepalang. Nak duduk sebelah budak perempuan dalam library pun rasa segan yang amat.

Sekarang? Dah mengalahkan orang dewasa bercinta.

Wahai kanak-kanak seluruh dunia, kenapa kamu nak membesar cepat sangat? Nikmatilah hidup bebas sebagai kanak-kanak selagi boleh. Jangan membesar cepat sangat. Hidup ini tidaklah indah apabila kamu sudah dewasa nanti jika dibandingkan dengan zaman kanak-kanak kamu itu.

7 comments:

H.Wni said...

Budak skrg klau umur 15 dah mcm 35 kot....ahaks!

Anyway, awk nie penulis ke? mksud sy penulis buku??
Kalau awk penulis buku/novel & pape jela,,, konpem menjadi kegilaan....

Sy ckp seyes! mcm bc novel :)

Keris Jebat said...

dulu nk juge jiwang2 gitu2 (puppy love@cinta beruk) tp sb malu der kne ejek2 kapel2 ni (time sek rendah of kos) maka sume awek2 kecil time tu dijadikan mangsa prank je haha~

Amirul (aremierulez) said...

H.Wni:
Tahu tak pe. Bercinta mengalahkan orang dah kahwin.

Bukan. Saya hanya blogger biasa Tapi mungkin akan keluarkan buku tahun depan.

Jadi, tttuuunnngggggguuu!!!!!!!

Keris Jebat:
Biasalah tu. lelaki kalau suka satu perempuan tu, kalau dia takut nak luahkan, dia akan buat secara prank macam tu.

Hujan Malam said...

wow..serius? byk sgt tgk melayu ni..

Amirul (aremierulez) said...

Hujan malam:
Tu la pasal

pinyu pjah said...

Tepuk dahi!! Budak2 zmn skrng ..

P/s: eh..ko nk kuarkn buku..aku nk jd orng first beli ko tu bleh..hehehe

Amirul (aremierulez) said...

Pinyu Pjah:
Lama tak nampak, mana menghilang?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...