Belilah Novel Aku!!!!

Thursday, December 6, 2012

Ironi: Kedai Mamak

Situasi 1

"Oit, Jai! Jom makan. Aku dah lapar dah ni..."

"Ha.. Orait tu. Nak makan dekat mana?"

"Entah la. Kita terai makan kat Warong Mak Temah nak?"

"Ish... Tak nak la. Warong Mak Temah tu mahal la..."
"Ye ke? Kalau macam tu kita makan tempat lain la..."


Situasi 2

"Haus gile! Jai, jom lepak kedai mamak tu."

"Jom!"


Mereka pun duduk dan melihat menu di kedai mamak itu.


"Mahal siot!! Roti telur sampai RM2.50 ni."

"Biasa la... Kedai mamak. Mana ada kedai mamak yang murah."

"Betul jugak. Ane, ambik order sini."

**********

Ini benda biasa yang aku selalu tengok. Bila pergi satu kedai, kau tengok harga makanan dia mahal, kau terus cabut.

Tapi bila sampai kedai mamak, walaupun kau tahu kedai mamak memang selalu tekan harga mahal melampau, tapi kau tetap gagahkan diri melepak di sana.

Pernah sekali aku lepak kedai mamak yang jual air suam harga RM0.80 segelas. Tapi penuh juga kedai mamak tu.

Adakah ini satu ironi? Ataupun satu benda yang sering terjadi tanpa kita sedari?

2 comments:

zaki said...

Kedai mamak environment lain...
Pekerja pakai uniform...
Dinding sume pkai jubin...
Ade tv besar tegantung...
Kadang2 ade yg sedia wifi skali
Sebb tu org bole accept walopon mahal kot...

Amirul (aremierulez) said...

Zaki:
Tapi kadang2 kotor. Tu yang kasi turn off tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...