Belilah Novel Aku!!!!

Monday, March 25, 2013

Bahasa Halus

Dua minggu lalu, aku cuti pada hari Rabu. Abang aku sudah mengamanahkan aku dengan beberapa tugasan.

Salah satu dari tugas yang abang aku berikan ialah pergi ke sekolah anaknya dan bayarkan yuran persekolahan anaknya.

Abang aku tidak memasukkan anaknya, Naufal, di sekolah kerajaan. Itulah salah satu sebab kenapa abang aku perlu bayar yuran pada setiap bulan.

Semasa aku mahu ke sekolah anak saudara aku, telefon bimbit aku berbunyi. Ada SMS yang sampai.

Aku pun membuka SMS tersebut. SMS daripada emak aku.

"Cuti ke hari ni? Tak keluar ke merayap ke?"

Aku balas balik SMS emak aku itu.

"Yup. Cuti hari ini. Tak keluar kemana. Malas. Cuma nak keluar pergi sekolah Naufal sekejap."

Butang send ditekan. SMS dihantar. Tak lama kemudian, bunyi SMS sampai sekali lagi.

Emak aku membalas.

"Buat apa pergi ke sekolah Naufal?"

Aku balas lagi.

"Abang mintak tolong bayarkan yuran sekolah Naufal."

SMS  dihantar. Aku yang sudah berada di dalam kereta menghidupkan enjin. SMS datang lagi. Seperti yang aku jangka, dari emak aku.

"Baguslah tolong abang/ Lagipun, bolehlah belajar tanggungjawab jadi ayah sikit-sikit. Ye tak?"

Aku terus tergelak. Ini bahasa halus emak aku. Bahasa halus yang bermaksud "Bila nak kahwin?"

Bukan sekali dua aku dapat bahasa halus dari emak aku ini, tapi banyak kali.

Sabar ya, ibuku. Aku masih mencari-cari lagi ni...

============

Hari ini, 25 Mac 2013. Genap 6 tahun blog ini beroperasi.

Sampai bila blog ini akan bertahan? Kita tunggu dan lihat. Semoga berkekalan selamanya.

5 comments:

Emma Amir said...

Sampai masa nanti jemput la pembaca-pembaca blog ni sekali ye?
Hehehe.

Amirul (aremierulez) said...

Oleh disebabkan tak ramai pembaca blog ni, boleh la jemput. Kalau ramai, memang tak sanggup weh! hahaha

pinyu pjah said...

Mcm xlm je bro..hehe..jgn lupa jmpt aku skali..teringin nk mkn nsi myak jhr..kakaka

una berry said...

jemputla pengomen tegar.ahaha
good luck!

Amirul (aremierulez) said...

Pinyu Pjah:
Hahha... Okay. No problem

Una Berry:
Haha.. pengomen tegar, no problem. Mesti dapat jemputan punya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...