Belilah Novel Aku!!!!

Friday, May 3, 2013

Definasi Pengundi Bijak



"Kau undi PR? Tak bijak lah kau ni. PR tu dah la berpecah belah. PAS nak buat Hudud, tapi DAP tak setuju dengan hukum Hudud. Sesama parti pun nak bergaduh, buat apa kau undi diorang?"

"Kau undi BN? Apalah kau ni. Tak bijak. BN tu dah 55 tahun cekik duit rakyat. Harga petrol nai ksesuaka hati. Harga barang makanan naik tiap-tiap tahun. Tol makin banyak. Rosmah beli cincin berjuta-juta harganya. Baik kau undi PR. Ini kali lah!"

Jadi, apa sebenarnya definasi pengundi bijak?

Pengundi bijak adalah orang yang tidak fanatik sangat dengan parti. Buat-buat relax. Tak pernah nak jadi keyboard warrior di laman sosial dan tak pernah nak bertekak dengan kawan pasal hal-hal politik. Sekali-sekala saja up status politik itu pun bukan status yang ekstrem. 

Dan kemudian, pada 5 Mei, pergi ke tempat mengundi dan mengundi dengan senyap-senyap dan relax. Mana ada instragram tu, bolehlah snap gambar jari dengan dakwat kekal dan post dengan ayat "Saya sudah mengundi. Anda bila lagi?"

Dan waktu malam, layan keputusan pilihanraya dekat TV sambil makan kerepek pedas. Layan Astro Awani ya? Tak payahlah layan RTM atau TV3 kalau nak keputusan pilihanraya yang pantas dan jitu.

Itulah definasi pengundi bijak. 

Selamat mengundi pada 5 Mei ini. Pilihan ditangan anda.


1 comment:

Ailyl Rozanna said...

Suka ayat dalam gambar atas sekali tu.. use head not hate..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...